آیا از SSL رایگان استفاده کنیم یا SSL پولی؟

یکی از سؤالاتی که وجود دارد این است که آیا باید برای سایت از SSL رایگان استفاده کنیم و یا SSL را بخریم؟

اگر به این نتیجه رسیده باشیم که لازم است از SSL استفاده کنیم و برای سایت و کاربران ما مفید است، به این مبحث می رسیم که از کدام نوع از گواهینامه ها استفاده کنیم.

گواهینامه های SSL انواع مختلفی دارد که بیشترین استفاده از آن مربوط به گواهینامه های نوع DV است. این گواهینامه ها در عمل برای تایید و اصالت دامنه و سرور میزبان آن است و ارزانترین نوع گواهینامه نیز هست.

در زمان انتخاب این نوع از گواهینامه های SSL دو گزینه گواهینامه های رایگان و پولی مطرح می شود.

در اینجا قصد داریم تفاوت های اصلی این گواهینامه ها را مرور کنیم.

1- پروتکل HTTPS

هر دو نوع گواهینامه های SSL رایگان و پولی، امکان استفاده از HTTPS را فراهم می کنند پس در این حالت، اولین هدف ما برای استفاده از SSL که همان ایجاد ارتباطی امن بین کاربران و سرور است، بر آورده شده است.

2- مدت اعتبار

معمولا گواهینامه های SSL رایگان مدت اعتبار کمتری نسبت به گواهینامه های پولی دارند و در بیشتر موارد زمان اعتبار این نوع گواهینامه ها بین 30 تا 90 روز است و در صورت نیاز به استفاده، لازم است این گواهینامه تمدید یا مجددا تهیه و نصب شود.

در مقابل گواهینامه های غیررایگان امکان استفاده طولانی مدت از گواهینامه را فراهم می کنند که از اولین مزایای آن عدم نیاز به پیگیری کوتاه مدت برای فعال سازی دوباره است.

3- پشتیبانی

اگر از گواهینامه های پولی استفاده می کنید، می توانید از این امکان هم استفاده کنید که در صورت نیاز به خدمات و پشتیبانی بعد از خرید، با شرکت ارائه دهنده از راههای مختلف ارتباط برقرار کنید و خدمات دریافت کنید.

4- ضمانت

تمامی ارائه دهنده های SSL های پولی، در مقابل وجهی که شما پرداخته اید مبلغی را به عنوان غرامت در نظر می گیرند تا در صورت بروز مشکل امنیتی برای سایت شما و اطلاعات کاربران که ناشی از عدم عملکرد صحیح گواهینامه بوده است، آن را به شما پرداخت کنند.

اگر چه معمولا چنین اتفاقاتی به ندرت مشاهده می شود اما این موضوع می تواند برای کسب و کارها بسیار مهم باشد تا در صورت بروز مشکل احتمالی، خسارات وارد شده را دریافت کنند.

5- پشتیبانی در مرورگرهای مختلف

یکی از مهمترین فاکتورها در تهیه SSL این است که آیا در مرورگرهای مختلف، پشتیبانی می شود یا خیر؟

نمی توان گفت گواهینامه های پولی پشتیبانی بیشتری دارند یا گواهینامه های رایگان؛ اما این موضوع مهم است که در زمان انتخاب گواهینامه SSL این موضوع را از طریق شرکت ارائه دهنده سؤال کنید تا از پشتیبانی حداکثر مرورگرها از گواهینامه مطمئن شوید.

با توجه به اینکه یکی از مهمترین فاکتورها برای انتخاب گواهینامه، مرجع ارائه دهنده آن است، حتما گواهینامه را، چه رایگان و چه پولی، از ارائه دهنده های معتبر تهیه کنید.

این موضوع در مورد گواهینامه های رایگان اهمیت بیشتری دارد و در حال حاضر از بهترین گواهینامه های SSL رایگان، گواهینامه های Let’s Encrypt است.