آیا سایت به نسخه های جدید پی اچ پی 7.2 نیاز دارد؟

یکی از مهمترین نکات برای حفظ امنیت سایت، افزایش سرعت لود و پایداری سایت، به روزرسانی مداوم برنامه اصلی و افزونه های استفاده شده در سایت به آخرین نسخه هاست.

با توجه به اینکه بسیاری از سایت های موجود از برنامه های مدیریت محتوا استفاده می کنند که پرکاربردترینِ آنها وردپرس است، لازم است صمن به روزرسانی برنامه وردپرس که به آسانی از طریق خود برنامه فایل انجام است، بستر اجرای برنامه را هم به روز نگه داریم.

برنامه وردپرس با استفاده از زبان پی اچ پی ساخته شده است و با ارائه نسخه های جدید پی اچ پی، این برنامه هم به روزرسانی های لازم را ارائه می دهد تا ضمن حفظ کیفیت سایت، مشکلات امنیتی رفع شده و سرعت اجرای برنامه و در نهایت سرعت لود سایت افزایش پیدا کند.

طبق آمار رسمی وردپرس، تنها درصد کمی از سایت هایی که از این برنامه استفاده می کنند، از جدیدترین نسخه های ارائه شده پی اچ پی بهره می برند که این موضوع می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی برای سایت های وردپرسی شود.

در حال حاضر بیشتر از یک سوم سایت های وردپرس از نسخه 5.6 پی اچ پی استفاده می کنند و از همه نگران کننده تر اینکه هنوز برای تعداد زیادی از وب سایت ها هنوز نسخه های پایین تر از 5.6 فعال است که با توجه به اینکه این نسخه ها عملا پشتیبانی نمی شود و حفره های امنیتی زیادی هم دارند، آماده ایجاد مشکلات عمده در سایت ها و بستر مناسبی برای هکرها هستند.

با توجه به اینکه در تست های مختل انجام شده توسط توسعه دهندگان مختلف، نسخه های 7 پی اچ پی حداقل دوبرابر سرعت بالاتری در اجرا دارند و از نظر امنیتی هم به سرعت به روزرسانی می شوند، به ظاهر هیچ دلیلی برای استفاده از نسخه های قدیمی پی اچ پی وجود ندارد.

اما چرا با این همه مشکلاتی که نسخه های قدیمی پی اچ پی دارد و با تمام مزیت های نسخه های جدید، همچنان تعداد زیادی از سایت ها نسخه های قدیمی را ترجیح می دهند؟

 

1- عدم آگاهی

شاید یکی از ابتدایی ترین دلایل را بتوان عدم اطلاع کافی مالکان و مدیران سایت های اینترنتی در مورد خطراتی که در انتظار سایت آنهاست و یا مزایایی که به روزرسانی سایت برای استفاده از نسخه های جدید پی اچ پی دارد، عنوان کرد.

البته با توجه به اطلاع رسانی های زیادی که سرویس دهنده های وب، سایت های وردپرس یا توسعه دهندگان برنامه ها، انجام می دهند، شاید این دلیل مناسبی برای عدم اقدام در این مورد نباشد اما نمی توان از آن چشم پوشی هم کرد.

 

2- سازگار نبودن برنامه سایت با نسخه های پی اچ پی جدید

از دلایل مهم و شاید اصلی ترین دلایل عدم استفاده از نسخه های جدید پی اچ پی، مشکلاتی است که بعد از فعال شدن این نسخه ها در سایت به وجود می آید که همگی به دلیل سازگار نبودن برنامه سایت با نسخه جدید است.

البته معمولا مشکل اصلی را در این میان افزونه ها و برنامه های جانبی ای ایجاد می کنند که به برنامه اصلی سایت مانند وردپرس اضافه شده اند.

موضوع مهم اینجاست که هر قدر هم که به افزونه و برنامه های جانبی نیاز داشته باشیم، نمی توان امنیت و آینده سایت را قربانی استفاده از برنامه هایی کرد که به هر دلیل با نسخه های جدید پی اچ پی سازگار نیستند.

البته معمولا این مشکل به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • استفاده از برنامه های نال یا کرک شده که بالطبع نمی توان انتظار داشت با ارائه ورژن جدید برنامه توسط توسعه دهنده، به روزرسانی شوند.
  • عدم پشتیبانی از برنامه توسط توسعه دهنده که این موضوع خود منجر به بروز مشکلات امنیتی در آینده می شود.
  • به کار گیری نسخه رایگان برنامه هایی که نسخه های سازگار و به روز آنها با پرداخت هزینه قابل استفاده است.
  • ناسازگاری افزونه های استفاده شده در برنامه با یکدیگر

3- ارائه نشدن نسخه های جدید پی اچ پی توسط سرویس دهنده وب

بسیاری از سرویس دهنده هاستینگ بعد از ارائه نسخه های پایدار پی اچ پی به روزرسانی های لازم را در سرور انجام می دهند اما در برخی موارد ممکن است این کار توسط سرویس دهنده ها انجام نشده و یا دیر انجام شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در زمان انتخاب سرویس دهنده باید این نکته را هم در نظر داشت که آیا چنین نکاتی در سرویس دهنده رعایت می شود و یا خیر؟

 

باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که به روز نکردن سایت و افزونه ها و استفاده نکردن از نسخه های جدید، ضررها و هزینه های بسیار بیشتری را در آینده وارد خواهد کرد.

به همین دلیل برای اولین قدم باید بررسی کنیم که آیا سایت ما برای استفاده از نسخه های جدید پی اچ پی سازگار است یا خیر.

در مرحله بعد هز نوبت به بروزرسانی سایت و فعال کردن نسخه جدید پی اچ پی برای آن خواهد بود.