ایمیل های ارسالی شما از هاست اسپم می شود؟ راهکارهایی برای شناسایی و رفع مشکل

یکی از مهم ترین بخش های مورد استفاده در سرویس های هاست، علاوه بر میزبانی سایت و فایل ها، سرویس ایمیل و اسپم نشدن ایمیل های ارسالی است.

معمولا سرویس دهنده های هاست اشتراکی، بر روی سرورهای خود سرویس ایمیل نیز ارائه می کنند که شما می توانید علاوه بر استفاده از سرویس برای میزبانی سایت، از سرویس ایمیل برای ارسال و دریافت ایمیل ها با نام دامنه خودتان استفاده کنید.

بسیاری از کسانی که ایمیل های زیادی را ارسال و دریافت می کنند، معمولا از سرورهای ایمیل اختصاصی استفاده می کنند.

مزیت این سرویس ها محدودیت کمتر و یا حتی نامحدود بودن ارسال و دریافت ایمیل ها و مهم تر از آن، سابقه خوب آی پی ها در سرویس های ایمیل برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل هاست.

اما برای کسانی که از سرویس های هاست اشتراکی استفاده می کنند و تعداد ایمیل های ارسالی آنها زیاد نیست، استفاده از سرویس ایمیل ارائه شده بر روی هاست کافی بوده و نیازی به استفاده از سرویس های ایمیل اختصاصی نیست.

موضوعی که مجددا در این بخش اهمیت پیدا می کند، این است که بر روی سرویس های هاست اشرامی در صورتی که سرویس دهنده به درستی مدیریت میل سرور را انجام ندهد، با توجه به استفاده کننده های زیاد از میل سرور، این امکان وجود دارد که آی پی های میل سرور در لیست های سیاه وارد شده و ایمیل های ارسالی به عنوان اسپم شناخته شوند.

در چنین مواردی است که انتخاب یک سرویس دهنده مناسب میزبانی وب اهمیت می یابد.

ایمیل اسپم
Mail-Service

در اینجا به چند راهکار برای تست میل سرور مورد استفاده و همچنین جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های ارسالی اشاره می کنیم:

1- از عدم وجود آی پی میل سرور در لیست های سیاه اطمینان پیدا کنید.

برای تست اینکه آیا آی پی میل سرور مورد استفاده شما در لیست سیاهی وجود دارد یا خیر، یکی از بهترین سایت ها mxtoolbox است.

اگر از آی پی میل سرور خود اطلاع ندارید، می توانید از پشتیبان سرویس دهنده آی پی را دریافت کنید و یا به جای آن، آدرس دامنه و یا یکی از اکانت های ایمیل را قرار دهید.

این سایت لیست های سیاه مختلف را برای بررسی وجود آی پی میل سرور تست می کند.

اگر ایمیل های ارسالی شما اسپم می شود و آی پی میل سرور شما در یکی از این لیست ها وجود دارد، این موضوع ممکن است مربوط به همین امر باشد و بهتر است حتما به سرویس دهنده خود اطلاع دهید.

2- آیا ایمیل های شما به عنوان اسپمر شناخته شده اند؟

برای تست این موضوع سایتهای زیادی هستند که می توانند شهرت ایمیل ها را بررسی و گزارش کنند.

شما می توانید از سایت glockapps به عنوان نمونه استفاده کنید.

3- به جای استفاده از توابع mail از smtp استفاده کنید.

مزیت استفاده از SMTP  این است که با توجه به اینکه برای ارسال به این پروتکل، به یک اکانت ایمیل لاگین انجام می شود، سرور دریافت کننده ایمیل می تواند صحیح بودن اطلاعات ارسال کننده را با استفاده اطلاعاتی که رکوردهای SPF و DKIM به ایمیل اضافه می کنند تشخیص داده و احتمال اسپم شدن ایمیل کمتر شود.

4- بررسی صحت رکوردهای SPF و DKIM

رکورد های SPF  و DKIM در عمل وظیفه دارند به دریافت کننده مقصد ثابت کنند که این ایمیل از ارسال کننده واقعی ارسال شده و ارسال کننده دیگری به جای ارسال کننده واقعی این کار را انجام نداده است.

با اینکه این بخش تا حدودی تخصصی است، اما در صورت نیاز می توانید صحت رکوردها را در mxtoolbox بررسی کنید.

5- بخش Email Authentication را در برنامه ای که برای ارسال ایمیل استفاده می کنید، فعال کنید.

این امکان در واقع همان کاری را انجام می دهد که پیشتر گفته شد، یعنی به صورت معمول با استفاده از رکوردهای میل سرور، به دریافت کننده ثابت می کند که آی پی ارسال کننده ایمیل ها، همان آی پی میل سرور اصلی دامنه است.

6- به کاربران خود بگویید، من اسپم نیستم!

به عنوان یک راهکار اولیه، می توانید به کاربران سایت که ثبت نام انجام می دهند، اطلاع دهید که اگر ایمیل شما را به صورت اسپم دریافت کردند، آن را در وایت لیست قرار دهند تا در مراتب بعدی ارسال ایمیل، با مشکل اسپم شدن مواجه نشوید.

7- به پشتیبان سرویس دهنده اطلاع دهید.

یکی از وظایف سرویس دهنده های ایمیل، حفظ سلامت آی پی های میل سرور است.

پس اگر مشکل اسپم شدن ایمل ها را دارید، بهتر است موضوع را با پشتیبانی سرویس دهنده خود هم در میان بگذارید.

 

دقت کنید که اسپم شدن ایمیل ها در سرویس های اشتراکی، موضوعی چندان جدی نیست و با توجه به تعدد کاربران، چنین اتفاقاتی محتمل است اما انتخاب یک سرویس دهنده مناسب می تواند احتمال برخورد با چنین مشکلاتی را کاهش داده و یا در صورت وقوع، پیگیری و رفع مشکل را آسان تر کند.