6 راهکار برای کاهش هزینه های هاست و سایت در شرایط نامناسب اقتصادی

با توجه به تغییرات اخیر در زمینه های سیاسی و به تبع آن تغییرات زیادی که در زمینه اقتصادی به دنبال داشته، هزینه های هاست و دامنه های بین المللی در شرکت های مختلف افزایش پیدا کرده است.

این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران سرویس های میزبانی وب، از ادامه فعالیت صرف نظر کرده و یا به دنبال کاهش هزینه های خود به قیمت از دست دادن احتمالی جایگاه فعلی خود باشند.

هزینه های هاست
hosting-cost

ضمن پیشنهاد برای مطالعه مطلب مرتبط با کسب و کارهای آنلاین در شرایط نامناسب اقتصادی، در ادامه قصد داریم چند راهکار برای کاهش هزینه ها، ضمن حفظ و حتی ارتقا جایگاه سایت های خود داشته باشیم.

1-تغییر پلن هاست

بسیاری از شرکت های هاستینگ برای میزبانی سایت های کاربران پلن های مختلفی ارائه می دهند که دارای امکانات متفاوت و البته هزینه های مختلف نیز هستند.

در صورتی که سایت یا سایت های شما از سرویس های میزبانی این چنینی استفاده می کنند، می توانید بررسی کنید که آیا با کاهش سرویس می توانید هزینه های سایت را کاهش دهید یا خیر.

به عنوان مثال شما سرویس هاستی دارید که پهنای باند نامحدود ارائه می کند در حالی که در بهترین حالت پهنای باند مصرفی سایت شما کمتر از 20 گیگابایت در ماه است.

در این شرایط هیچ لزومی به هرینه اضافه برای پهنای باند یا فضای سرویس هاست نبوده و با خیال راحت می توانید پلن هاست خود را کاهش دهید.

 

2- انتقال سایت به سرورهای ایران

معمولا شرکت های سرویس دهنده، از دیتاسنتر های ایران و خارج از ایران استفاده میکنند.

با توجه به اینکه این افزایش هزینه ها بیشتر بر روی سرویس های خارجی اتفاق افتاده، به راحتی می توانید سایت خود را به سرویس های داخل ایران انتقال دهید.

این موضوع می تواند علاوه بر اینکه هزینه های شما را کاهش دهد، سرعت دسترسی به سایت را از ایران افزایش داده و همچنین در شرایطی که شبکه ایران دچار اختلال برای دسترسی به سرورهای خارجیست (مانند اختلالات زیاد در زمان فیلترینگ تلگرام)، سایت شما از این موضوع کمتر متاثر خواهد شد.

برای انتقال سایت به سرورهای ایران حتما با متخصص سئو مشورت کنید و برای آشنایی کلی با تفاوت های سرورهای ایران و خارج از ایران، از این مطلب استفاده کنید.

 

3- استفاده از سرویس های با امکانات بهتر !

این پیشنهاد شاید در نگاه اول زیاد منطقی نباشد اما برای کسانی که چند سایت را مدیریت می کنند، یکی از بهترین گزینه هاست.

یکی از امکانات ارائه شده در برخی از سرویس های هاست، امکان میزبانی چند سایت در یک سرویس هاست است.

این امکان که با اصلاح ادد-آن دامنه شناخته می شود، شرایطی را فراهم می کند که بتوانید سایت های مختلف را در یک هاست داشته باشید.

در این صورت لازم نیست هزینه چند هاست را پرداخت کنید و کافیست یکی از سرویس هایی که این امکان را فراهم می کند انتخاب کنید و همه سایت ها را به آن انتقال دهید.

دقت کنید که حتی اگر سایتهای زیادی هم نداشته باشید، با توجه به امکانی که در اختیار شماست می توانید حتی روی ساب دامنه یا دامنه های ir که هزینه کمتری هم دارند، سایتهای جدید راه اندازی کنید و احتمالا پس از مدتی، با در آمدی که از سایتهای جدید به دست می آورید، هزینه بیشتری که برای سرویس هاست پرداخت می کنید را جبران کنید.

 

4- انتقال سایت به شرکت های دیگر

خوشبختانه با توجه به بازار رقابتی موجود در شرکت های هاستینگ، با کمی جستجو و البته پرس و جو از کاربران یک سرویس دهنده می توانید یک سرویس با کیفیت، قیمت و پشتیبانی مناسب پیدا کنید.

در این شرایط به سادگی می توانید سایت خود را به سرویس دهنده جدید انتقال داده و از هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

نکته مهم در اینجا این است که پیدا کرد و اعتماد به شرکت های مختلف کار ساده ای نیست و برای کاهش ریسک این اقدام بهترین گزینه مشورت با کاربران فعلی سرویس های هاست آن شرکت است.

دقت کنید که قیمت همه چیز نیست و اگر از سرویس دهی و پشتیبانی سرویس دهنده فعلی رضایت دارید، این راهکار را به عنوان گزینه نهایی در نظر داشته باشید و پیش از هر تصمیم، از طریق سرویس دهنده فعلی هم راهکاری برای کاهش هزینه ها طلب کنید.

 

5- تغییر دامنه سایت

این گزینه یکی از مواردی است که باید با احتیاط و بر اساس نیاز سایت برای آن تصمیم بگیرید اما به عنوان یک پیشنهاد مطرح شدن آن خوب است.

اگر از دامنه های بین المللی برای سایت استفاده می کنید، احتمالا مجبور خواهید بود برای هر بار تمدید دامنه هزینه بالایی را پرداخت کنید.

در این شرایط می توانید یک دامنه ی ir تهیه کرده و جایگزین دامنه فعلی کنید (برای حفظ سئو، تا مدتی دامنه قبلی را به دامنه جدید ریدایرکت کنید).

دقت داشته باشید با توجه به اهمیت سئو سایت حتما این موضوع را با نظر یک متخصص انجام دهید.

 

6- استفاده از پلن های بازاریابی

برخی از شرکت های هاستینگ مانند نت افراز، این امکان را برای کاربران فراهم کرده اند که کاربر بتواند با استفاده از کد بازاریابی که فعال می کند و یا استفاده از بنرهای تبلیغاتی، برای خود درآمد کسب کند.

این شیوه بازاریابی نه تنها برای کاربر درآمد خواهد داشت بلکه استفاده کننده هم می تواند در خرید تخفیف بگیرد.

به عنوان مثال کدهای تخفیف ارائه شده در صفحه اصلی ضمن ارائه تخفیف برای خرید سرویس هاست، درآمدی را هم به عنوان پورسانت برای مالک سایت دارد.

در این شرایط شما می توانید هزینه سرویس هاست را به راحتی از طریق همان شرکت تامین کنید و حتی در صورت بالا رفتن استفاده از کدها و بنرهای بازاریابی، درآمد جدیدی داشته باشید.

برای آشنایی با کدهای بازاریابی به این لینک و آشنایی با بنرهای تبلیغاتی به این صفحه مراجعه کنید.

 

راهکارهای ارائه شده در این مطلب به هیچ وجه تمامی راهکارها نیست اما به عنوان گزینه هایی برای بررسی مطرح شدند.

دقت کنید که برای دیده شدن و شروع بازدهی سایت زمان زیادی لازم است و اگر در شرایط فعلی سایت را رها کنید، ممکن است در آینده با دیدن سایتهایی که بعد از شما شروع کرده اند، در نتایج بالای موتورهای جستجو، از رها کردن فعالیت سایت پشیمان شوید.