چطور برای میزبانی سایت، یک سرویس دهنده هاست مناسب انتخاب کنیم

معمولا برای آغاز به کار طراحی و راه اندازی یک وب سایت، یکی از مهمترین مراحل، انتخاب هاست مناسب است.

در این مطلب سعی شده در مورد مهمترین نکات برای انتخاب سرویس هاست مناسب اطلاعاتی ارائه شود.

قبل از هر چیز برای شروع به کار معمولا بهتر است یک برآورد کلی از نیازمندی های سایت و پیش بینی تعداد بازدید و پهنای باند مورد نیاز انجام دهیم. نکته ای که در این مرحله اهمیت دارد این است که در بیشتر مواقع، پیش از شروع به کار یک سایت، پیش بینی های انجام شده بسیار آرمانگرایانه و دور از واقعیت است.

باید بپذیریم که در آغاز، تا رسیدن به مرحله ای که بتوان انتظار داشت سایت ما به بازدهی دلخواه برسد، معمولا مسیر طولانی در پیش است و بهتر است واقع گرایانه نسبت به انتخاب و هزینه اقدام کنیم.

از مهمترین مواردی که باید در نظر گرفته شود، تعداد بازدید کننده سایت، میزان پهنای باند مورد نیاز و حجم اطلاعات سایت که باید در هاست قرار داده شود، هستند.

بعد از این مرحله باید دید که کدام نوع از هاست می تواند برای سایت مناسب تر باشد تا ضمن هزینه کمتر، بازدهی مورد انتظار را داشته باشد.

انواع هاست متداول که در حال حاضر مورد استفاده است، هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی هستند و می توانید اطلاعات بیشتری از تفاوت های هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی را در همین سایت مطالعه کنید.

برای سایت هایی که به تازگی شروع به کار می کنند، معمولا توصیه می شود از سرویس های اشتراکی استفاده کنند. مزیت استفاده از این سرویس ها این است که با این کار ضمن اینکه هزینه کمتری پرداخت می کنید، نیازی به سروکار داشتن با موارد مربوط به سرور مثل آپتایم، به روزرسانی ها، امنیت و سایر موارد نبوده و به راحتی می توانید زمان خود را صرفا برای توسعه سایت صرف کنید.

همینطور با توجه به اینکه معمولا سرویس دهنده های مختلف، پکیج های مختلف از این نوع هاست را ارائه می کنند، با بیشتر شدن نیاز شما به امکانات مختلف می توانید پکیج خود را ارتقا دهید و همچنین این امکان هم خواهد بود تا در زمان لازم سایت را به سرور مجازی یا اختصاصی خود انتقال دهید.

سرورهای مجازی و اختصاصی هم منابع بیشتری در اختیار فرد استفاده کننده و سایت قرار می دهند اما همان طور که اشاره شد، مدیریت این سرورها معمولا با مالک سرور است و هم نیاز به اطلاعات بیشتر دارد و هم اینکه نیاز به صرف زمان بالا برای نگهداری سرور دارد.

در ادامه ویژگی هایی که باید در انتخاب هاست اشتراکی در نظر داشته باشید، شرح داده می شود:

 

1- آپتایم و پایداری

منظور از آپتایم، مدت زمان در دسترس بودن سرورها و کمترین احتمال از دسترس خارج شدن سرور است. با توجه به اینکه به هر حال سرورها هم سخت افزارهایی هستند که به صورت 24 ساعته در حال کارند و این موضوع باعت ایجاد استهلاک یا در مواردی منجر به بروز مشکلاتی در آنها می شود، می شود انتظار داشت که در مواردی سرور از دسترس خارج شود و این موضوع باعث عدم دسترسی به سایت شما گردد. همینطور مواردی مثل مشکلات برق، زیرساخت شبکه سرور ها و یا مواردی از این دست منجر به داون شدن موقت سرورها می شود.

ضمن اینکه نمی توان انتظار داشت چنین مواردی اتفاق نیفتد، اما بهتر است سرویس دهنده ای انتخاب شود، که احتمال بروز چنین حوادثی حداقل باشد و در صورت وقوع نیز رسیدگی و رفع مشکل در سریعترین زمان انجام شود.

معمولا سرویس دهنده ها بهترین حالت را حداکثر 99 درصد اعلام می کنند.

یکی از در دسترس ترین راه ها برای آشنایی با سرویس دهنده ها با آپتایم بالا، مطالعه نظرات کاربران آنها در سایت ها و فروم هاست.

 

2- سرعت

از فاکتور های تعیین کننده در رشد سایت، سرعت لود و دسترسی به آن است. این موضوع هم در بهبود سئو سایت با توجه به اهمیت سرعت لود موثر بوده و هم با توجه به سریع تر شدن دسترسی به سایت، رغبت کاربران برای استفاده از آن بیشتر شده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در رشد سریعتر سایت تاثیر گذار است.

از آنجایی که معمولا این فاکتور به سادگی قابل بررسی نیست، معمولا شرکت های سرویس دهنده هاست، امکانی را برای بررسی این موضوع برای کاربران در نظر می گیرند.

امکاناتی مانند، ارائه سرویس به منظور تست به مدت محدود، معرفی سایت های میزبانی شده بر روی سرورها و تست های سرعت گوناگون از این جمله اند.

اما با توجه به تنوع سرویس ها، یکی از بهترین روش ها برای بررسی این موضوع، استفاده از سرویس به مدت محدود و برای تست است.

بهتر است پیش از انتخاب سرویس این امکان را از بخش پشتیبانی سرویس دهنده سؤال کنید.

 

3- پشتیبانی

یکی از دلایل اصلی پیشنهاد استفاده از سرویس های اشتراکی، پشتیبانی این سرویس هاست. با توجه به نیاز به نگهداری سرور، تامین امنیت اطلاعات و همینطور، پاسخگویی به کاربران سرور در صورت برخورد با مشکل و رسیدگی به درخواست های آنها، بخشی از هزینه پرداختی برای سرویس هاست اشتراکی، مربوط به هزینه های پشتیبانی است.

به صورت متداول پشتیبانی سرویس های هاست از طریق ارسال ایمیل، تیکت و تلفنی انجام می شود اما نکته مهم اینجاست که درخواست ها و سؤالات شما در سریع ترین زمان و با بهترین کیفیت پاسخگویی، رسیدگی و پیگیری شود.

مانند موارد عنوان شده در این مطلب، بهترین روش ها برای اطلاع از این موضوع سؤال از کاربران فعلی سرویس دهنده، مطالعه نظرات در انجمن ها و همینطور ارسال درخواست برای تست کیفیت پاسخگویی، توسط خود شما به سرویس دهنده است.

 

4- امنیت

بعد از انتقال سایت به سرور، از مهمترین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشت، امنیت اطلاعات و سایت است.

قسمتی از بحث امنیت سایت بر عهده خود ماست اما بخش عمده ای هم بر عهده سرویس دهنده است و باید اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد.

تحت نظر داشتن 24 ساعته فعالیت های انجام شده روی سرور، شناسایی و کنترل حملات، اسکن اطلاعات موجود در سرور به صورت دوره ای، کنترل فایل های آپلود شده در سرور، بررسی فعالیت های کاربران مشکوک (برای جلوگیری از بروز مشکل برای کاربران دیگر) و از این دست اقدامات را می توانیم به عنوان فعالیت های لازم برای حفظ امنیتی در نظر بگیریم.

در این مورد هم بهترین راه سؤال از سرویس دهنده در مورد اقدامات امنیتی انجام شده در سرور و از کاربران سرویس دهنده است.

 

5- بک آپ اطلاعات

از مهمترین موضوعات در این مبحث، بک آپ گیری از اطلاعات است.

سرویس دهنده های مختلف معمولا از اطلاعات کاربران بک آپ تهیه می کنند اما نکاتی در اینجا مهم است این خواهد بود که:

– از چه اطلاعاتی بک آپ گرفته می شود؟

طبیعیست که بهترین حالت، تهیه بک آپ از تمام اطلاعات سرویس هاست است.

– با چه فاصله زمانی بک آپ تهیه خواهد شد؟

با توجه به اینکه معمولا سایت ها برای رشد سریعتر نیاز به به روزرسانی های بیشتر دارند، پس تهیه بک آپ از اطلاعات با فاصله زمانی کمتر و نگهداری بیشتر، اولویت بالاتری دارد.

– بک آپ ها در کجا نگهداری می شود؟

نگهداری فایل های بک آپ در همان سرور می تواند ریسک از دست دادن اطلاعات را افزایش دهد پس در صورتی که بک آپ ها خارج از سرور اصلی باشد، ضریب اطمینان بالاتری دارد.

اطلاع از این موضوع بسیار ساده بوده و کافیست سؤالات خود را با پشتیبانی سرویس دهنده در میان گذارید.

موارد عنوان شده در این مطلب، به عنوان ابتدایی ترین معیار های انتخاب و البته از مهمترین مواردیست که باید در نظر داشته باشیم.

اگر هنوز تصمیمی در مورد سرویس دهنده مورد نظر خود نگرفته اید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به سرویس های هاست نت افراز بیندازید و در صورت خرید، با استفاده از کدهای تخفیف هزینه کمتری پرداخت کنید.