کسب و کار آنلاین هیچ گاه تعطیل نیست

یکی از برتری های فروشگاه های بزرگ در دنیای غیر آنلاین، این است که معمولا به فرد فروشنده وابسته نیستند و در ساعاتی که از قبل مشخص شده و برخی از آنها به صورت 24 ساعته در دسترس هستند.

این موضوع موجب می شود افرادی که تمایل به خرید محصول یا دریافت خدمتی را دارند، بدون اینکه نیاز باشد نگران بسته بودن فروشگاه و هدر رفتن زمان و هزینه باشند، به فروشگاه مراجعه کنند.

این موضوع برای فروشگاه های انلاین اهمیت بسیار بیشتری دارد چرا که تمام هزینه ای که یک مشتری برای دسترسی به یک فروشگاه دیگر باید انجام دهد، تایپ کردن یک آدرس جدید در مرورگر است.

این راحتی در دسترس بودن باعث رقابت زیاد در این فضا و البته افزایش اهمیت در دسترس بودن پایدار برای سایت ها و فروشگاه های سرویس دهنده و خدمات رسان آنلاین است.

فرض کنید شما برای تهیه محصولی، در گوگل نام محصول را جستجو کنید و در نتایجی که گوگل به شما می دهد، سایت هایی که محصورل مورد نظر را دارند جستجو کنید.

اگر سایتی که انتخاب می کنید در دسترس باشد، به سراغ مراحل بعدی برای بررسی و احتمالا خرید محصول خواهید رفت و اگر سایت در دسترس نباشد و یا مشکلی یا کندی در دسترسی و لود سایت باشد، اولین گزینه ای که مطرح می شود، انتخاب سایتی دیگر است.

این موضوع در کوتاه مدت و در کمترین حالت زیاد دهی، باعث از دست دادن یک مشتری بالقوه می شود اما اثرات بلند مدت آن می تواند زیان های بیشتری به همراه داشته باشد:

 

1- شهرت منفی در میان کاربران

در دسترس نبودن سایت احتمالا منجر به این خواهد شد که شما مجددا در دفعات بعد که محصول یا خدمتی را جستجو می کنید، با دیدن نام این سایت تمایل کمتری به وارد شدن به سایت داشته باشید.

این موضوع در بلند مدت با توصیه هایی که شما به دوستانتان می کنید و تجربه های مشابه و منفی دیگران، منتهی به یک تجربه کاربری منفی با جامعه ای تقریبا بزرگ می کند که جبران آن برای سایت نیاز به زمان و هزینه زیادی خواهد داشت.

 

2- شهرت منفی در سئو

یکی از مهمترین فاکتور های تعیین کننده در سئو سایت، دسترس پذیری آن برای کاربران و برای موتورهاهی جستجو است.

با توجه به اینکه الگوریتم های موتورهای جستجو به شکلی طراحی می شود که ربات های آن ها بیشترین شباهت رفتاری را با رفتار کاربران داشته باشد، در نتیجه می توان گفت تقریبا همان نتایجی که در سطرهای قبل مطرح شد، برای سایت در موتور جستجو نیز به وقوع خواهد پیوست و سئو سایت نیز لطمه خواهد خورد.

اگر چه شاید اهمیت تجربه خوب کاربری برای کاربراهای سایت بسیار مهمتر از تجربه خود ربات های موتورهای جستجو باشد!

 

3- جایگزین شدن رقبا در دنیای آنلاین

در دنیای اینترنت تقریبا جای خالی وجود ندارد. یا شما جای دیگرانی که بالاتر از شما هستند را می گیرید و یا برعکس.

اگر کسب و کار آنلاین شما بخواهد پیشرفت کند، باید بتوانید از رقبای خود بهتر عمل کنید و در واقع به انتخاب اول کاربران به جای رقیب خود تبدیل شوید.

این موضوع باعث می شود حساسیت دسترس پذیر بودن کسب و کار آنلان اهمیت خود را بیشتر نشان دهد و مشکلی که وجود دارد اینجاست که جبران عقب افتادن در این رقابت بسیار سخت خواهد بود.

 

با توجه به این نکات که تمام نکات مهم در این مورد هم نیستند، در دسترس بودن کسب و کار آنلاین، سایت یا فروشگاه، اهمیت زیادتی پیدا می کند.

راهکارهایی که برای افزایش ضریب اطمینان در دسترس بودن کسب و کار وجود دارد باید بر اساس نوع کسب و کار توسط مسئولین آن مشخص شود اما به صورت کلی لازم است نکاتی ابتدایی را رعایت کرد تا بتوان در حد خوبی از این موضوع اطمینان داشته باشیم:

 

1- همیشه برنامه سایت را به روز نگه دارید

امروزه سهم زیادی از سایت های اینترنتی را برنامه های مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا تشکیل می دهد.

این برنامه ها هم با توجه به محبوبیت و استقبال زیاد به صورت پیوسته در حال توسعه و به روزرسانی برای رفع مشکلات احتمالی و بهبود عملکرد خود هستند.

پس یکی از ابتدایی و ساده ترین راه ها برای اطمینان از عدم بروز مشکل برای سایت، به روزرسانی برنامه های سایت به صورت مداوم است.

 

2- به امنیت اهمیت دهید

هیچ گاه اهمیت امنیت سایت را دست کم نگیرید و اصلا تصور نکنید هکرها به سراغ سایت شما نخواهند آمد.

احتمال هک شدن، وقوع حمله بر روی سایت و هر نوع فعالیت مخربی در اوناع سایت ها وجود دارد و بهتر است هیچ وقت احتمال بروز این مشکلات را برای سایت دست کم نگیرید.

استفاده از پسورد های قوی، به روز بودن برنامه ها، استفاده نکردن از برنامه های نال و کرک شده و غیر اصلی، استفاده از آخرین نسخه های برنامه های سرور مثل برنامه های مدیریت دیتابیس، جدید ترین نسخه های پی اچ پی و یا زبان های دیگر، بررسی دوره ای سایت و اسکن توسط برنامه های امنیتی از مواردی است که می تواند از بروز مشکلات امنیتی تا حد خیلی خوبی جلوگیری کند.

این موضوع را حتما از طریق پشتیبانی سرویس دهنده هاست خود سؤال کنید و حتما سعی کنید از سرویس دهنده های هاستینگ معتبر که این امکانات را در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید.

 

3- آماده باشید

همیشه بدترین حالت ها را در نظر بگیرید و برای بدترین شرایط آماده باشید.

به هر حال امکان بروز مشکل همیشه وجود دارد پس برای آنها خودتان را آماده کنبد.

به صورت دوره ای و منظم بک آپ گیری کنید تا در صورت بروز مشکل امکان بازگشت به آخرین وضعیت بدون مشکل وجود داشته باشد.

البته اگر از سرویس دهنده های هاستینگ استفاده می کنید، معمولا آنها به صورت مستقل از اطلاعات شما بک آپ گیری می کنند اما بهتر است در مورد جزییات بک آپ گیری از انها سؤال کنید تا در مواقع لزوم امکان استفاده از ان را هم داشته باشید.

 

4- از سرور غافل نشوید

اگر سایت شما در سرور اختصاصی خود شما میزبانی می شود، باید سرور به صورت 24 ساعته بررسی شود تا در صورتی که مشکلی به وجود آمد، اقداماتی که لازم است در سریع ترین زمان انجام شود.

اما اگر از سرویس های هاست که شرکت های سرویس دهنده دیگر ارائه می کنند استفاده می کنید، قبل از هر چیز از اعتبار سرویس دهنده هاست و بعد از آن از کیفیت خدمات و نظارت 24 ساعته سرور اطمینان پیدا کنید.

 

به عنوان جمع بندی، با وجود رقابت شدید در کسب و کارهای آنلاین به واسطه موقعیت هایی که در این فضا وجود دارد، اگر کاربران نتوانند به راحتی به سرویس های شما دسترسی داشته باشند، شما به آسانی با سرویس دهنده های دیگر جایگزین خواهید شد.

پس بهتر است قبل از هر پیش آمدی، همه چیز را برای جلوگیری از وقوع و همینطور راهکارهای لازم برای وقوع مشکلات احتمالی، آماده کنید.