بلاگ

  • کسب و کار آنلاین هیچ گاه تعطیل نیست

    یکی از برتری های فروشگاه های بزرگ در دنیای غیر آنلاین، این است که معمولا به فرد فروشنده وابسته نیستند و در ساعاتی که از قبل مشخص شده و برخی از آنها به صورت 24 ساعته در دسترس هستند.

    این موضوع موجب می شود افرادی که تمایل به خرید محصول یا دریافت خدمتی را دارند، بدون اینکه نیاز باشد نگران بسته بودن فروشگاه و هدر رفتن زمان و هزینه باشند، به فروشگاه مراجعه کنند.

    این موضوع برای فروشگاه های انلاین اهمیت بسیار بیشتری دارد چرا که تمام هزینه ای که یک مشتری برای دسترسی به یک فروشگاه دیگر باید انجام دهد، تایپ کردن یک آدرس جدید در مرورگر است.

    این راحتی در دسترس بودن باعث رقابت زیاد در این فضا و البته افزایش اهمیت در دسترس بودن پایدار برای سایت ها و فروشگاه های سرویس دهنده و خدمات رسان آنلاین است.

    فرض کنید شما برای تهیه محصولی، در گوگل نام محصول را جستجو کنید و در نتایجی که گوگل به شما می دهد، سایت هایی که محصورل مورد نظر را دارند جستجو کنید.

    اگر سایتی که انتخاب می کنید در دسترس باشد، به سراغ مراحل بعدی برای بررسی و احتمالا خرید محصول خواهید رفت و اگر سایت در دسترس نباشد و یا مشکلی یا کندی در دسترسی و لود سایت باشد، اولین گزینه ای که مطرح می شود، انتخاب سایتی دیگر است.

    این موضوع در کوتاه مدت و در کمترین حالت زیاد دهی، باعث از دست دادن یک مشتری بالقوه می شود اما اثرات بلند مدت آن می تواند زیان های بیشتری به همراه داشته باشد:

     

    1- شهرت منفی در میان کاربران

    در دسترس نبودن سایت احتمالا منجر به این خواهد شد که شما مجددا در دفعات بعد که محصول یا خدمتی را جستجو می کنید، با دیدن نام این سایت تمایل کمتری به وارد شدن به سایت داشته باشید.

    این موضوع در بلند مدت با توصیه هایی که شما به دوستانتان می کنید و تجربه های مشابه و منفی دیگران، منتهی به یک تجربه کاربری منفی با جامعه ای تقریبا بزرگ می کند که جبران آن برای سایت نیاز به زمان و هزینه زیادی خواهد داشت.

     

    2- شهرت منفی در سئو

    یکی از مهمترین فاکتور های تعیین کننده در سئو سایت، دسترس پذیری آن برای کاربران و برای موتورهاهی جستجو است.

    با توجه به اینکه الگوریتم های موتورهای جستجو به شکلی طراحی می شود که ربات های آن ها بیشترین شباهت رفتاری را با رفتار کاربران داشته باشد، در نتیجه می توان گفت تقریبا همان نتایجی که در سطرهای قبل مطرح شد، برای سایت در موتور جستجو نیز به وقوع خواهد پیوست و سئو سایت نیز لطمه خواهد خورد.

    اگر چه شاید اهمیت تجربه خوب کاربری برای کاربراهای سایت بسیار مهمتر از تجربه خود ربات های موتورهای جستجو باشد!

     

    3- جایگزین شدن رقبا در دنیای آنلاین

    در دنیای اینترنت تقریبا جای خالی وجود ندارد. یا شما جای دیگرانی که بالاتر از شما هستند را می گیرید و یا برعکس.

    اگر کسب و کار آنلاین شما بخواهد پیشرفت کند، باید بتوانید از رقبای خود بهتر عمل کنید و در واقع به انتخاب اول کاربران به جای رقیب خود تبدیل شوید.

    این موضوع باعث می شود حساسیت دسترس پذیر بودن کسب و کار آنلان اهمیت خود را بیشتر نشان دهد و مشکلی که وجود دارد اینجاست که جبران عقب افتادن در این رقابت بسیار سخت خواهد بود.

     

    با توجه به این نکات که تمام نکات مهم در این مورد هم نیستند، در دسترس بودن کسب و کار آنلاین، سایت یا فروشگاه، اهمیت زیادتی پیدا می کند.

    راهکارهایی که برای افزایش ضریب اطمینان در دسترس بودن کسب و کار وجود دارد باید بر اساس نوع کسب و کار توسط مسئولین آن مشخص شود اما به صورت کلی لازم است نکاتی ابتدایی را رعایت کرد تا بتوان در حد خوبی از این موضوع اطمینان داشته باشیم:

     

    1- همیشه برنامه سایت را به روز نگه دارید

    امروزه سهم زیادی از سایت های اینترنتی را برنامه های مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا تشکیل می دهد.

    این برنامه ها هم با توجه به محبوبیت و استقبال زیاد به صورت پیوسته در حال توسعه و به روزرسانی برای رفع مشکلات احتمالی و بهبود عملکرد خود هستند.

    پس یکی از ابتدایی و ساده ترین راه ها برای اطمینان از عدم بروز مشکل برای سایت، به روزرسانی برنامه های سایت به صورت مداوم است.

     

    2- به امنیت اهمیت دهید

    هیچ گاه اهمیت امنیت سایت را دست کم نگیرید و اصلا تصور نکنید هکرها به سراغ سایت شما نخواهند آمد.

    احتمال هک شدن، وقوع حمله بر روی سایت و هر نوع فعالیت مخربی در اوناع سایت ها وجود دارد و بهتر است هیچ وقت احتمال بروز این مشکلات را برای سایت دست کم نگیرید.

    استفاده از پسورد های قوی، به روز بودن برنامه ها، استفاده نکردن از برنامه های نال و کرک شده و غیر اصلی، استفاده از آخرین نسخه های برنامه های سرور مثل برنامه های مدیریت دیتابیس، جدید ترین نسخه های پی اچ پی و یا زبان های دیگر، بررسی دوره ای سایت و اسکن توسط برنامه های امنیتی از مواردی است که می تواند از بروز مشکلات امنیتی تا حد خیلی خوبی جلوگیری کند.

    این موضوع را حتما از طریق پشتیبانی سرویس دهنده هاست خود سؤال کنید و حتما سعی کنید از سرویس دهنده های هاستینگ معتبر که این امکانات را در اختیار شما قرار می دهند استفاده کنید.

     

    3- آماده باشید

    همیشه بدترین حالت ها را در نظر بگیرید و برای بدترین شرایط آماده باشید.

    به هر حال امکان بروز مشکل همیشه وجود دارد پس برای آنها خودتان را آماده کنبد.

    به صورت دوره ای و منظم بک آپ گیری کنید تا در صورت بروز مشکل امکان بازگشت به آخرین وضعیت بدون مشکل وجود داشته باشد.

    البته اگر از سرویس دهنده های هاستینگ استفاده می کنید، معمولا آنها به صورت مستقل از اطلاعات شما بک آپ گیری می کنند اما بهتر است در مورد جزییات بک آپ گیری از انها سؤال کنید تا در مواقع لزوم امکان استفاده از ان را هم داشته باشید.

     

    4- از سرور غافل نشوید

    اگر سایت شما در سرور اختصاصی خود شما میزبانی می شود، باید سرور به صورت 24 ساعته بررسی شود تا در صورتی که مشکلی به وجود آمد، اقداماتی که لازم است در سریع ترین زمان انجام شود.

    اما اگر از سرویس های هاست که شرکت های سرویس دهنده دیگر ارائه می کنند استفاده می کنید، قبل از هر چیز از اعتبار سرویس دهنده هاست و بعد از آن از کیفیت خدمات و نظارت 24 ساعته سرور اطمینان پیدا کنید.

     

    به عنوان جمع بندی، با وجود رقابت شدید در کسب و کارهای آنلاین به واسطه موقعیت هایی که در این فضا وجود دارد، اگر کاربران نتوانند به راحتی به سرویس های شما دسترسی داشته باشند، شما به آسانی با سرویس دهنده های دیگر جایگزین خواهید شد.

    پس بهتر است قبل از هر پیش آمدی، همه چیز را برای جلوگیری از وقوع و همینطور راهکارهای لازم برای وقوع مشکلات احتمالی، آماده کنید.

     

  • با استفاده از کدهای تخفیف نت افراز، در هزینه هاست صرفه جویی کنید.

    برای تهیه هر یک از سرویس های نت افراز می توانید با استفاده از کدهای تخفیف ارائه شده، در هر زمان تخفیف بگیرید و نیازی به انتظار برای مناسبت های خاص برای ارائه کد تخفیف توسط نت افراز نیست.

     

    حداکثر تخفیف 12 درصدی در خرید سرویس

     

    UC557CUD

     

    UC632ADT

     

    سرویس های هاست نت افراز را بررسی کنید.

  • نیازمندی های برنامه وردپرس برای انتخاب سرویس هاست مناسب چیست؟

    وردپرس یکی از پر استفاده ترین برنامه های مدیریت محتوا برای راه اندازی و مدیریت سایت های اینترنتی است. این برنامه ضمن ارائه امکانات ساده و بسیار کاربردی، این امکان را نیز ایجاد می کند که با استفاده از افزونه ها و قالب های مختلف، از نظر شکل ظاهری و نیز کارایی، تغییراتی را در برنامه اصلی ایجاد کنیم.

    با توجه به استفاده زیاد این برنامه و اهمیت اجرای صحیح و امکان استفاده از تمام امکانات قابل ارائه این برنامه، انتخاب سرویس دهنده مناسب هاست برای میزبانی سایت با وردپرس، اهمیت پیدا می کند.

    در اینجا تلاش می کنیم در مورد ویژگی های لازم برای انتخاب سرویس دهنده های هاست که برای میزبانی سایت وردپرس مناسب هستند صحبت کنیم.

    قبل از هر چیز بهتر است در مورد نیازمندی برنامه وردپرس طبق گفته سایت رسمی وردپرس اطلاعاتی کسب کنیم. همانطور که می توانید در سایت رسمی وردپرس مشاهده کنید، نیازمندی این برنامه برای نصب و اجرا ارائه نسخه های مختلف پی اچ پی (php)، وجود برنامه های مدیریت دیتابیس (MySQL, MariaِِDB,…) و وب سرویس (Apache, Nginx,…) است.

    در واقع برای استفاده از برنامه وردپرس بدون استفاده از فزونه های دیگر، به امکانات خاصی نیاز نیست.

    البته استفاده از آخرین و به روزترین نسخه های برنامه های مورد نیاز در عملکرد برنامه موثر خواهد بود و به عنوان نمونه نسخه های جدید پی اچ پی مانند 7.2 کارایی و سرعت بالاتری نسبت به نسخه های قبل دارند.

    اگر دقت کرده باشید شرکت های مختلف سرویس دهنده هاست، عنوان هایی مثل، هاست بهینه شده برای وردپرس را به عنوان یک سرویس ویژه برای میزبانی از سایت های وردپرسی معرفی می کنند. در واقع برنامه وردپرس به تنهایی به امکانات ویژه ای نیاز ندارد اما با توجه به اینکه معمولا برای برنامه سایت نیاز است از برنامه های جانبی و افزونه های مورد نیاز به همراه پوسته های سایت استفاده کرد، در اینجا موضوع دیگری مطرح می شود و آن نیازمندیهای افزونه ها و برنامه های اضافه شده به وردپرس اصلی است.

    برنامه های مختلف نیاز های متفاوتی دارند، به همین دلیل قبل از استفاده از برنامه باید در این مورد اطلاع داشته باشیم و مطمئن شویم که استفاده از این برنامه مشکلی در روند اجرای سایر برنامه های سایت به وجود نیاورد و همچنین سرویس دهنده هاست امکانات مورد نیاز برنامه و افزونه های دیگر را فراهم کند.

    از ویژگی های مهمی که باید به آنها در زمان انتخاب سرویس دهنده هاست دقت کرد، موارد زیر است:

     

    1- امکان ارائه نسخه های مختلف پی اچ پی

    برنامه وردپرس که در سایت رسمی آن ارائه می شود، معمولا بر اساس آخرین به روزرسانی های پی اچ پی ارائه شده است اما با توجه به اینکه ما قرار است از افزونه ها و برنامه های دیگر برای تکمیل برنامه سایت خود استفاده کنیم، ممکن است بر اساس نیاز افزونه جدید لازم باشد نسخه پی اچ پی را تغییر دهیم.

    بر همین اساس در مرحله اول بهتر است از اینکه آخرین نسخه های پی اچ پی در سرویس دهنده مورد نظر ارائه می شود مطمئن شده و در مرحله دوم، امکان تغییر نسخه های مختلف را بررسی کنیم. قبل از خرید سرویس هاست می توانیم این مورد را از پشتیبانی سرویس دهنده سؤال کنیم.

     

    2- وب سرویس مورد استفاده

    وب سرویس های مختلف ویژگی های متفاوتی دارند اما به صورت کلی کار آنها دریافت درخواست کاربران، ارسال آن به برنامه سایت، دریافت پاسخ برنامه و در نهایت ارسال آن به کاربر است.

    البته موارد بسیار زیاد دیگری هم توسط وب سرویس انجام می شود اما به عنوان یک کاربر بیشتر سر و کار ما با این نوع از خدمات سرویس دهنده است.

    در حال حاضر سرویس دهنده های رایج برای سایت های وردپرس، آپاچی، انجینیکس و لایت اسپید و در سرورهای ویندوز، آی آی اس (IIS) هستند.

    برنامه وردپرس با هر یک از این سرویس دهنده ها کاملا سازگاری دارد و معمولا مشکلی در این خصوص وجود نداشته و تنها نکته مهم به روز بودن برنامه وب سرویس و فعال بودن ویژگی های مورد نیاز وردپرس که از مهمترین آنها مود ریرایت (Mod-rewrite) و امکان استفاده از HTTPS است که این ویژگی را می توانید از سرویس دهنده سؤال کنید.

     

    3- برنامه مدیریت دیتابیس ها

    در بین برنامه های مدیریت دیتابیس، از مهمترین آنها که در سایت وردپرس هم به آن اشاره شده است، برنامه های MySQL و MariaDB هستند.

    هر دوی این برنامه ها با یکدیگر سازگاری داشته و در واقع دستورات و کوئری ها به راحتی در هر دو قابل اجرا هستند اما با توجه به بهینه سازی های انجام شده در برنامه MariaDB و بیشتر شدن استفاده از آن، می توان انتظار داشت که کارایی برنامه سایت با این برنامه مدیریت دیتابیس بهتر باشد.

    این مورد البته کاملا بستگی به سازگاری افزونه های اضافه شده به برنامه اصلی وردپرس دارد اما به صورت معمول هر یک از این برنامه های مدیریت دیتابیس می توانند خدمات مورد نیاز سایت ما را ارائه کنند.

    برای دیدن سازگاری نسخه های مختلف این دو برنامه مدیریت دیتابیس با یکدیگر، می توانید به سایت اصلی ماریا دی بی مراجعه کنید.

     

    با توجه به بهینه بودن برنامه وردپرس، معمولا بر روی هر سرویس هاستینگی امکان استفاده از وردپرس وجود دارد چرا که این برنامه حتی در نسخه های جدید با حداقل پی اچ پی 5.2 و MySQL نسخه 5 و بالاتر هم اجرا خواهد شد اما این موارد حداقلی برای راه اندازی سایت و پیشرفت آن مناسب نبوده و باید علاوه بر در نظر داشتن نکات لازم در انتخاب سرویس هاست، مواردی مانند به روز بودن برنامه های سرور را نیز در نظر داشته باشیم.

    این موضوع هم از لحاظ حفظ امنیت و کارایی سایت اهمیت پیدا می کند و هم اینکه می تواند به پیشرفت و توسعه سایت کمک کند و نه مانعی برای آن.

    پس در زمان انتخاب سرویس دهنده هاست، علاوه بر در نظر داشتن هزینه سرویس، امکانات ارائه شده در آن را نیز در نظر داشته باشید تا در آینده علاوه هزینه های بیشتر را متحمل نشوید و صرفا به واژه بهینه شده برای وردپرس اکتفا نکنید.

     

  • چطور با هزینه کم یک وب سایت راه اندازی کنیم یا با هزینه کمتر فعالیتمان را ادامه دهیم

    برای آغاز کار یک سایت یکی از هوشمندانه ترین اقدامات ممکن، راه اندازی سایت با کمترین هزینه ممکن است.

    البته کمترین هزینه ممکن تعریف دقیقی ندارد و برای هر نوع سایت ممکن است متفاوت باشد اما به عنوان نمونه اگر کسی قصد راه اندازی یک سایت برای تولید و انتشار محتوای متنی داشته باشد، با توجه به اینکه رسیدن این سایت به مرحله درآمد زایی و دیده شدن در میان سایت های دیگر ممکن است مدتی زمان نیاز داشته باشد، بهتر است با هزینه کم سایت راه اندازی شود.

    معمولا بعد از پیشرفت سایت امکان توسعه بیشتر خواهد بود و بهتر است تمرکز اولیه بر روی پیشرفت سایت باشد تا چگونگی کسب حداقل درآمد برای پرداخت هزینه های جاری سایت.

    این موضوع اهمیت زیادی دارد، چرا که با توجه به شنیده های ما از موفقیت های افراد در دنیای آنلاین، بسیاری از ما بعد از ورود به بستر آنلاین، در حال رویا پردازی در مورد موفقیت های احتمالی بزرگ هستیم و این باعث می شود برای آغاز کار هزینه های بالایی را متحمل شویم.

     

    نکته اول: در زمان راه اندازی سایت و هزینه کردن برای آن، بهتر است انتظاراتمان را مدیریت کنیم و بدانیم که راه انداختن سایت اولین قدم بوده و تا رسیدن سایت به نقطه مطلوب مسیری طولانی باید طی شود.

    نکته دوم: همیشه امکان پرداخت هزینه بیشتر هست و هیچ شرکتی از دریافت هزینه های بالاتر برای سرویس دهی به سایت ما بدش نمی آید!

    نکته سوم: سایت هایی که اکنون در نقطه ای هستند که دوست داریم ما هم در آنجا باشیم الزاما در زمان شروع به همین مقدار که الان هزینه می کنند، هزینه مالی پرداخت نکرده اند.

    نکته آخر: برای پیشرفت و توسعه سایت همیشه به امکانات بالاتر در سرور یا دامنه های گران قیمت و خاص یا طراحی برنامه سایتی پیشرفته نیاز نیست.

     

    با در نظر داشتن این نکته ها بهتر است برای خرید هاست و دامنه و طراحی سایت اقدام کنیم.

     

    1- هزینه هاست

    در زمان خرید هاست بهتر است ضمن در نظر داشتن نکات مهم در انتخاب سرویس دهنده هاست پلن های اقتصادی شرکت ها را هم بررسی کنیم.

    معمولا شرکت های هاستینگ پلن هایی را با هزینه و امکانات کمتر با عنوان پلن های اقتصادی ارائه می کنند که اگر در بررسی و انتخاب درست عمل کنیم، می توانیم ضمن داشتن هاست با امکانات کافی در یک سرویس دهنده خوب، هزینه کمتری را هم پرداخت کنیم.

    2- هزینه دامنه

    برای انتخاب دامنه سایت هم باید دقت داشته باشیم که هزینه دامنه های مختلف بسیار متفاوت است و با دقت در انتخاب نام دامنه می توانیم هزینه اولیه و همینطور هزینه تمدید را کاهش دهیم.

    به عنوان مثال استفاده از دامنه های ir در شرایط فعلی بسیار اقتصادی است در حالی که دامنه های بین المللی هزینه بالایی دارند و بعضی از پسوند های خاص بسیار گرانقیمت هستند.

    دقت داشته باشیم که نام دامنه حتما نباید یک نام خاص باشد و می توان با انتخاب یک نام دامنه مناسب و عملکر مثبت در توسعه سایت، خود ما آن را به یک دامنه به خصوص تبدیل کنیم.

    3- هزینه برنامه سایت

    آخرین مرحله در بحث طراحی و راه اندازی سایت، برنامه سایت است.

    خوشبختانه برنامه های رایگان بسیار کاربردی و بهینه زیادی وجود دارد که یکی از بهترین های آنها برنامه وردپرس است.

    این برنامه نه تنها رایگان است بلکه دارای قالب های زیبا و کارایی نیز هست که البته برخی رایگان نیستند اما با جستجوی کوچکی در سایت های مختلف ارائه دهنده قالب های آماده وردپرس می توانیم با هزینه مناسب یک قالب شکیل برای سایت داشته باشیم و نیازی به صرف هزینه های بالا برای طراحی سایت وجود نداشته باشد.

    در کنار وردپرس برنامه های دیگری مثل جوملا و دروپال و بسیاری دیگر هم وجود دارد که برای منظورهای مختلف قابل شخصی سازی هستند.

    برنامه های مدیریت محتوای دیگری مثل اپن کارت و پرستاشاپ هم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار توسعه یافته و بهینه شده اند.

     

    اگر شما هم اکنون سایت دارید اما با توجه به هزینه های بالای آن امکان ادامه راه را ندارید و تصمیم به خروج از این میدان را دارید، پیشنهاد می شود مطلبی که در مورد ادامه فعالیت آنلاین در شرایط بد اقتصادی در سایت وجود دارد را مطالعه کنید چرا که ورود دوباره بعد از خارج شدن از رقابت در این فضا ممکن است هزینه های بالاتری از ادامه فعالیت مان، به همراه داشته باشد.

    در این شرایط می توانیم با استفاده از راهکارهای کاهش هزینه های سایت ضمن ادامه حضور در این فضا شانس خودمان را برای آینده بهتر افزایش دهیم.

     

  • آیا در شرایط بد اقتصادی آغاز یا ادامه حضور در فضای آنلاین توجیه پذیر است؟

    در شرایط نامناسب اقتصادی یکی از اولین راهکارهایی که برای افراد و شرکت ها وجود دارد، کاهش هزینه های اضافی برای افزایش شانس حضور در فضای اقتصادی و حتی شانس زندگی کردن است.

    یکی از گزینه هایی که برای شرکت ها مطرح می شود، عدم راه اندازی سایت و یا ادامه ندادن به کار آن است.

    موضوعی که در این بخش اهمیت پیدا می کند، این است که آیا واقعا می توان سایت یک شرکت را که برای آن هزینه های مختلفی مانند طراحی و نگهداری سایت و هزینه های مربوط به هاست و سرور هست را به عنوان هزینه های اضافه تلقی کرد؟

    شاید در برخی موارد بتوان این موضوع را تایید کرد اما دلایل و نکاتی هم وجود دارد که می توان برای رد این ادعا مطرح کرد.

     

    1- برند سازی

    توسعه یک کسب و کار معمولا نیاز به سپری شدن زمان و نیز سرمایه کذاری در بخش های مربوط به برند سازی و شناساندن محصولات و خدمات یک شرکت و یا حتی شخص دارد.

    این موضوع با در نظر داشتن تغییر فضای کسب و کارهای مختلف به فضای مجازی و یا حداقل، تاثیر این فضا در بهبود و توسعه کسب و کار زمانی اهمیت پیدا می کند که شرکت هایی با خدمات مشابه صرفا با توجه به اینکه زودتر و پایدار تر در این فضا حضور داشته اند، گستره وسیع تر بازار را نیز در اختیار گرفته اند.

    برند سازی برای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است و برند شناخته نشده شانس کمتری برای دیده شدن و ترجیح داده شدن نسبت به برند شناخته شده دارد.

    اینکه در شرایط نامساعد اقتصادی از ورود به این فضا امتناع شود و یا بدتر از آن، با وجود سابقه حضور در این محیط و داشتن ارجحیت نسبت به شرکت های مشابه از این منظر، تصمیم به خروج از آن گرفته شود، می تواند به عنوان یک ریسک بزرگ مطرح شود.

     

    2- نیاز

    وجود هر کسب و کار و خدماتی نشان دهنده وجود نیاز به آن در جامعه است.

    شاید در شرایط بحران اقتصادی جامعه نیز تلاش کند بسیاری از نیاز های با اولویت کمتر را به منظور کاهش هزینه ها، حذف کند، اما دو موضوع مهم قابل طرح خواهد بود:

    – اگر خدمات آنلاین یک شرکت یا شخص جزو نیازهاییست که قابل حذف نیست، با به وجود آوردن مزیت رقابتی و کاهش هزینه ها، همچنان می تواند حضور خود را در این بازار ادامه دهد.

    – اگر خدمات ارائه شده از نیازهای قابل حذف جامعه هدف باشد،  ادامه حضور در این فضا این فرصت را به وجود می آورد تا در زمان رونق دوباره اقتصادی، شانس بسیار بالاتری برای دیده شدن داشته باشد. همچنین بسیاری از چنین کسب و کارهایی می توانند با در پیش گرفتن روند صحیح، نه تنها به حضور ادامه دهند بلکه با ایجاد بازارهای جدید، کسب و کار خود را نیز توسعه دهند.

     

    3- مزیت رقابتی اقتصادی

    اگر نوع کسب و کار به شکلی است که در فضای آنلاین رقبای زیادی وجود ندارند، در شرایطی که حضور فیزیکی در بازار با دشواری همراه است، راه اندازی بخش آنلاین کسب و کار می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح شود.

    این مورد به این دلیل اهمیت دارد که نه تنها شیوه ای جدید در بازاریابی و رساندن خدمات به مشتریان خواهد بود بلکه با توجه به دسترسی ساده تر و دیده شدن در وسعت بالاتری از بازار، شانس به وجود امدن بازارهای جدید هم به وجود خواهد آمد.

    با توجه به این موضوع حتی راه اندازی برخی کسب و کارهای آنلاین در وضعیت نامساعد اقتصادی، توجیه پذیر و همراه با توسعه کسبو کار خواهد بود.

     

    4- بازار های هدف جدید

    یکی از برتری های فعالیت های آنلاین این است که می توان گستره بازار را به خارج از محدوده مرزهای سیاسی و اقتصادی رساند و این خود فرصتی است برای رسیدن به اقتصادهای پویا.

    فضای آنلاین این اجازه را می دهد که در سیستم اقتصادی دیگری فعالیت کنیم و این یعنی انتخاب فضای کسب و کار با خود ما خواهد بود.

    البته با توجه به محدودیت های فعلی ممکن است دسترسی برای داد و ستد کالا یا پول سخت تر باشد اما همیشه روش هایی برای این کار وجود دارد و کافیست کمی در این مورد تحقیق انجام شود.

    با توسعه کسب و کار آنلاین بر اساس بازار یک کشور دیگر یعنی فعالیت های آنلاین در سیستم اقتصادی دیگر در جریان است و رشد کسب و کار هم بر اساس رشد اقتصادی آن منطقه مورد انتظار خواهد بود.

     

    همچنان می توان دلایل و راهکار های دیگری برای این موضوع مطرح کرد اما موردی که اهمیت دارد این است که کنار کشیدن از این فضا ممکن است در آینده ای که با رونق اقتصادی همراه است، ما را با شکست های بزرگتری مواجه کند.

    در اوایل قرن بیستم میلادی و با بروز حباب دات کام که رشد زیاد شرکت های ارائه خدمات آنلاین به همراه دیگر عوامل اقتصادی آن را ایجاد کرده بود، تعداد زیادی از شرکت ها کسب و کار خود را رها کردند اما برخی از شرکت ها که حتی با این وضعیت نیز کار خود را ادامه دادند، امروز از بزرگترین شرکت های آنلاین هستند.

    در آن زمان بسیاری از کسب و کارها حتی کار خود را در اوج این اتفاق آغاز کردند و به رونق و توسعه هم رسیدند.

    تصمیم گرفتن برای ادامه کار یا آغاز کار در این محیط شاید در شرایط فعلی کمی هزینه های اضافه را برای شخص یا شرکت ها به همراه داشته باشد، اما در دراز مدت (یا حتی کوتاه مدت) می تواند به عنوان یک شانس و برگ برنده خود را نشان دهد.

    اگر تصمیم به ورود به دنیای اینترنت و یا کاهش هزینه های حضور در این محیط را دارید، مطالعه راهکارهای کاهش هزینه های سایت و استفاده از سرویس های هاست نت افراز با استفاده از کد تخفیف پیشنهاد می شود.

  • نکات مهم در انتخاب هاست اشتراکی برای میزبانی سایت

    بعد از در نظر داشتن نکات اولیه در انتخاب سرویس دهنده مناسب برای میزبانی سایت، بهتر است در انتخاب امکانات هاست هم نکاتی را در نظر داشته باشیم.

     

    1- فضای هاست

    فایلهای یک سایت معمولا فضای میزبانی زیادی نیاز ندارند اما کمبود فضا هم یکی از موضوعاتی است که اگر در نظر نداشته باشیم، بعد از مدتی ممکن است ما را دچار مشکل کند.

    به عنوان مثال یک سرویس هاست با حجم پایین در آینده نزدیک ما را با مشکلاتی مثل، عدم وجود فضای کافی برای آپلود تصاویر، مشکل در بک آپ گیری از اطلاعات و یا به روزرسانی های برنامه و افزونه ها رو به رو خواهد کرد.

     

    2- پهنای باند

    با توسعه سایت و بالا رفتن بازدید، یکی از مواردی که اهمیت پیدا می کند، پهنای باند سرویس است. اگر سرویس انتخاب شده پهنای باند زیادی نداشته باشد، ممکن است بالا رفتن بازدید منجر به اتمام پهنای باند شده و سایت از دسترس خارج شود.

    پس در زمان تهیه سرویس به این نکته دقت داشته باشید که به چه میزان پهنای باند نیاز خواهید داشت.

     

    3- تعداد ادد-آن دامین

    تعداد ادد-آن دامین به معنای تعداد دامنه قابل میزبانی بر روی هاست است.

    به عنوان نمونه اگر یک سرویس امکان ادد-آن دو دامنه را داشته باشد، شما می توانید سه سایت را به صورت مجزا در سرویس هاست میزبانی کنید.

    این مزیت بسیار مهم است چرا که با این کار می توانید تعداد بیشتری سایت را با پرداخت هزینه یک سرویس هاست میزبانی کنید و احتمالا بازدهی بیشتری را نیز شاهد خواهید بود.

     

    4- امکان بک آپ گیری

    بک آپ گیری از اطلاعات سرویس بسیار اهمیت دارد و اگر این امکان در پنل هاست شما وجود داشته باشد، می توانید خود شما پیش از هر تغییر یا به صورت منظم بک آپ بگیرید تا در مواقع نیاز، به اطلاعات سایت را از دست ندهید.

    همینطور بسیاری از سرویس دهنده ها از اطلاعات کاربران سرور بک آپ تهیه می کنند که برای اطلاع از این سیستم باید از پشتیبانی سرویس دهنده سؤال کنید.

     

    5- قیمت

    در نهایت بهترین گزینه برای میزبانی سایت هاستی است که کمترین هزینه را برای بیشترین امکانات و بهترین کیفیت ارائه می کند.

    اگر چه شاید یافتن سرویس دهنده ای که به صورت همزمان تمام این فاکتورها را داشته باشد دور از ذهن به نظر برسد، اما می توان با کمی جستجو گزینه مناسبی را یافت.

    در صورتی که هنوز سرویس دهنده مناسب را پیدا نکرده اید، پیشنهاد می شود سرویس های هاست نت افراز را هم نگاهی بیندازید و برای خرید تخفیف بگیرید.

  • چطور برای میزبانی سایت، یک سرویس دهنده هاست مناسب انتخاب کنیم

    معمولا برای آغاز به کار طراحی و راه اندازی یک وب سایت، یکی از مهمترین مراحل، انتخاب هاست مناسب است.

    در این مطلب سعی شده در مورد مهمترین نکات برای انتخاب سرویس هاست مناسب اطلاعاتی ارائه شود.

    قبل از هر چیز برای شروع به کار معمولا بهتر است یک برآورد کلی از نیازمندی های سایت و پیش بینی تعداد بازدید و پهنای باند مورد نیاز انجام دهیم. نکته ای که در این مرحله اهمیت دارد این است که در بیشتر مواقع، پیش از شروع به کار یک سایت، پیش بینی های انجام شده بسیار آرمانگرایانه و دور از واقعیت است.

    باید بپذیریم که در آغاز، تا رسیدن به مرحله ای که بتوان انتظار داشت سایت ما به بازدهی دلخواه برسد، معمولا مسیر طولانی در پیش است و بهتر است واقع گرایانه نسبت به انتخاب و هزینه اقدام کنیم.

    از مهمترین مواردی که باید در نظر گرفته شود، تعداد بازدید کننده سایت، میزان پهنای باند مورد نیاز و حجم اطلاعات سایت که باید در هاست قرار داده شود، هستند.

    بعد از این مرحله باید دید که کدام نوع از هاست می تواند برای سایت مناسب تر باشد تا ضمن هزینه کمتر، بازدهی مورد انتظار را داشته باشد.

    انواع هاست متداول که در حال حاضر مورد استفاده است، هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی هستند و می توانید اطلاعات بیشتری از تفاوت های هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی را در همین سایت مطالعه کنید.

    برای سایت هایی که به تازگی شروع به کار می کنند، معمولا توصیه می شود از سرویس های اشتراکی استفاده کنند. مزیت استفاده از این سرویس ها این است که با این کار ضمن اینکه هزینه کمتری پرداخت می کنید، نیازی به سروکار داشتن با موارد مربوط به سرور مثل آپتایم، به روزرسانی ها، امنیت و سایر موارد نبوده و به راحتی می توانید زمان خود را صرفا برای توسعه سایت صرف کنید.

    همینطور با توجه به اینکه معمولا سرویس دهنده های مختلف، پکیج های مختلف از این نوع هاست را ارائه می کنند، با بیشتر شدن نیاز شما به امکانات مختلف می توانید پکیج خود را ارتقا دهید و همچنین این امکان هم خواهد بود تا در زمان لازم سایت را به سرور مجازی یا اختصاصی خود انتقال دهید.

    سرورهای مجازی و اختصاصی هم منابع بیشتری در اختیار فرد استفاده کننده و سایت قرار می دهند اما همان طور که اشاره شد، مدیریت این سرورها معمولا با مالک سرور است و هم نیاز به اطلاعات بیشتر دارد و هم اینکه نیاز به صرف زمان بالا برای نگهداری سرور دارد.

    در ادامه ویژگی هایی که باید در انتخاب هاست اشتراکی در نظر داشته باشید، شرح داده می شود:

     

    1- آپتایم و پایداری

    منظور از آپتایم، مدت زمان در دسترس بودن سرورها و کمترین احتمال از دسترس خارج شدن سرور است. با توجه به اینکه به هر حال سرورها هم سخت افزارهایی هستند که به صورت 24 ساعته در حال کارند و این موضوع باعت ایجاد استهلاک یا در مواردی منجر به بروز مشکلاتی در آنها می شود، می شود انتظار داشت که در مواردی سرور از دسترس خارج شود و این موضوع باعث عدم دسترسی به سایت شما گردد. همینطور مواردی مثل مشکلات برق، زیرساخت شبکه سرور ها و یا مواردی از این دست منجر به داون شدن موقت سرورها می شود.

    ضمن اینکه نمی توان انتظار داشت چنین مواردی اتفاق نیفتد، اما بهتر است سرویس دهنده ای انتخاب شود، که احتمال بروز چنین حوادثی حداقل باشد و در صورت وقوع نیز رسیدگی و رفع مشکل در سریعترین زمان انجام شود.

    معمولا سرویس دهنده ها بهترین حالت را حداکثر 99 درصد اعلام می کنند.

    یکی از در دسترس ترین راه ها برای آشنایی با سرویس دهنده ها با آپتایم بالا، مطالعه نظرات کاربران آنها در سایت ها و فروم هاست.

     

    2- سرعت

    از فاکتور های تعیین کننده در رشد سایت، سرعت لود و دسترسی به آن است. این موضوع هم در بهبود سئو سایت با توجه به اهمیت سرعت لود موثر بوده و هم با توجه به سریع تر شدن دسترسی به سایت، رغبت کاربران برای استفاده از آن بیشتر شده و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در رشد سریعتر سایت تاثیر گذار است.

    از آنجایی که معمولا این فاکتور به سادگی قابل بررسی نیست، معمولا شرکت های سرویس دهنده هاست، امکانی را برای بررسی این موضوع برای کاربران در نظر می گیرند.

    امکاناتی مانند، ارائه سرویس به منظور تست به مدت محدود، معرفی سایت های میزبانی شده بر روی سرورها و تست های سرعت گوناگون از این جمله اند.

    اما با توجه به تنوع سرویس ها، یکی از بهترین روش ها برای بررسی این موضوع، استفاده از سرویس به مدت محدود و برای تست است.

    بهتر است پیش از انتخاب سرویس این امکان را از بخش پشتیبانی سرویس دهنده سؤال کنید.

     

    3- پشتیبانی

    یکی از دلایل اصلی پیشنهاد استفاده از سرویس های اشتراکی، پشتیبانی این سرویس هاست. با توجه به نیاز به نگهداری سرور، تامین امنیت اطلاعات و همینطور، پاسخگویی به کاربران سرور در صورت برخورد با مشکل و رسیدگی به درخواست های آنها، بخشی از هزینه پرداختی برای سرویس هاست اشتراکی، مربوط به هزینه های پشتیبانی است.

    به صورت متداول پشتیبانی سرویس های هاست از طریق ارسال ایمیل، تیکت و تلفنی انجام می شود اما نکته مهم اینجاست که درخواست ها و سؤالات شما در سریع ترین زمان و با بهترین کیفیت پاسخگویی، رسیدگی و پیگیری شود.

    مانند موارد عنوان شده در این مطلب، بهترین روش ها برای اطلاع از این موضوع سؤال از کاربران فعلی سرویس دهنده، مطالعه نظرات در انجمن ها و همینطور ارسال درخواست برای تست کیفیت پاسخگویی، توسط خود شما به سرویس دهنده است.

     

    4- امنیت

    بعد از انتقال سایت به سرور، از مهمترین فاکتورهایی که باید به آن توجه داشت، امنیت اطلاعات و سایت است.

    قسمتی از بحث امنیت سایت بر عهده خود ماست اما بخش عمده ای هم بر عهده سرویس دهنده است و باید اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد.

    تحت نظر داشتن 24 ساعته فعالیت های انجام شده روی سرور، شناسایی و کنترل حملات، اسکن اطلاعات موجود در سرور به صورت دوره ای، کنترل فایل های آپلود شده در سرور، بررسی فعالیت های کاربران مشکوک (برای جلوگیری از بروز مشکل برای کاربران دیگر) و از این دست اقدامات را می توانیم به عنوان فعالیت های لازم برای حفظ امنیتی در نظر بگیریم.

    در این مورد هم بهترین راه سؤال از سرویس دهنده در مورد اقدامات امنیتی انجام شده در سرور و از کاربران سرویس دهنده است.

     

    5- بک آپ اطلاعات

    از مهمترین موضوعات در این مبحث، بک آپ گیری از اطلاعات است.

    سرویس دهنده های مختلف معمولا از اطلاعات کاربران بک آپ تهیه می کنند اما نکاتی در اینجا مهم است این خواهد بود که:

    – از چه اطلاعاتی بک آپ گرفته می شود؟

    طبیعیست که بهترین حالت، تهیه بک آپ از تمام اطلاعات سرویس هاست است.

    – با چه فاصله زمانی بک آپ تهیه خواهد شد؟

    با توجه به اینکه معمولا سایت ها برای رشد سریعتر نیاز به به روزرسانی های بیشتر دارند، پس تهیه بک آپ از اطلاعات با فاصله زمانی کمتر و نگهداری بیشتر، اولویت بالاتری دارد.

    – بک آپ ها در کجا نگهداری می شود؟

    نگهداری فایل های بک آپ در همان سرور می تواند ریسک از دست دادن اطلاعات را افزایش دهد پس در صورتی که بک آپ ها خارج از سرور اصلی باشد، ضریب اطمینان بالاتری دارد.

    اطلاع از این موضوع بسیار ساده بوده و کافیست سؤالات خود را با پشتیبانی سرویس دهنده در میان گذارید.

    موارد عنوان شده در این مطلب، به عنوان ابتدایی ترین معیار های انتخاب و البته از مهمترین مواردیست که باید در نظر داشته باشیم.

    اگر هنوز تصمیمی در مورد سرویس دهنده مورد نظر خود نگرفته اید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به سرویس های هاست نت افراز بیندازید و در صورت خرید، با استفاده از کدهای تخفیف هزینه کمتری پرداخت کنید.

  • تفاوت های هاست های اشتراکی، سرورهای مجازی و سرورهای اختصاصی

    با توجه به وجود انواع مختلف پلن های میزبانی وب، که به آنها هاست هم گفته می شود، در برخی موارد انتخاب هاست مناسب زیاد ساده نیست و موجب سردرگمی می شود.

    در این قسمت تلاش می کنیم به صورت کلی با انواع مختلف این سرویس ها آشنا شویم.

     

    different-server-types
    server-type

    سرویس های هاست اشتراکی

    این سرویس ها را می توان به زندگی در یک آپارتمان تشبیه کرد. به این معنا که ضمن اینکه ما یک بخش از ساختمان را در اختیار خود داریم اما در واقع به صورت مشترک از امکانات آن استفاده می کنیم. به عنوان مثال پارکینگ، فضاهای ورزشی و …

    در سرویس های اشتراکی هم روش کار به این صورت است که شما در کنار کاربران دیگر، از امکانات یک سرور به صورت مشترک استفاده می کنید.

    امکانات مختلف سرور مانند امکانات یک کامپیوتر شامل، سی پی یو، رم و فضای دیسک است.

    البته این استفاده از امکانات سرور به صورت مدیریت شده است، به نحوی که امکان استفاده متعادل برای همه کاربران سرور وجود داشته باشد و یک یا جند کاربر با استفاده بیش از اندازه، موجب بروز مشکل برای کاربران دیگر نشوند.

    سرویس های هاست اشتراکی معمولا قیمت مناسبی داشته و برای سروع کار یک سایت تا رشد و تبدیل آن به یک سایت قدرتمند با بازدید کننده های زیاد، بسیار مناسب هستند.

     

    سرورهای مجازی

    این سرویس ها در واقع شبیه سرویس های اشتراکی هستند با این تفاوت که منابع سرور به صورت مشخص تقسیم شده و به هر کدام از سرویس ها، تخصیص داده می شود.

    ضمن اینکه دسترسی این سرویس ها بیشتر از سرویس های اشتراکیست و مدیریت و امنیت آن هم بر عهده خود شماست.

    در این نوع سرویس ها، منابع سخت افزاری سرور به صورت مجازی به بخش های مختلف تقسیم شده و در اختیار افراد قرار داده می شود. معمولا منابعی که در این سرویس ها به کاربران داده می شود، تا حدودی بیشتر از سرویس های اشتراکیست (البته این موضوع کاملا بستگی به امکانات سرور مجازی تهیه شده دارد).

    هزینه سرورهای مجازی بیشتر از سرویس های اشتراکی بوده و از آنجایی که مدیریت آن هم بر عهده مالک آن است، برای کسانی که تخصص لازم را ندارند یا سایت آنها بازدید زیادی ندارد (معمولا بالاتر از چند ده هزار آی پی نیست) و یا زمان کافی برای صرف وقت جهت مدیریت آن ندارند، استفاده از این سرویسها پیشنهاد نمی شود.

     

    سرورهای اختصاصی

    در این نوع از سرویس ها به صورت کامل یک سرور در اختیار سایت و برنامه است. این نوع سرویس ها برای سایت های بسیار بزرگ و نیاز به منابع بالا در نظر گرفته شده و هزینه های تهیه و نگهداری بالایی هم دارند.

    در این شرایط تمام سخت افزار سرور به صورت کامل در اختیار برنامه سایت است و معمولا برای سایت هایی مورد استفاده است که به دلیل بازدید بالا و برنامه های سنگین برای اجرا، به منابع بسیار زیادی نیاز دارند.

     

    به صورت کلی، اگر ابتدای راه هستید و یا سایت شما بازدید بالا و نیاز به منابع زیادی ندارد، اولین انتخاب، سرویس های هاست اشتراکی پیشنهاد می شود تا زمان خود را برای توسعه سایت صرف کنید و نیازی به پرداختن به امور نگهداری سرور نداشته باشید.

    می توانید برای اطلاع در مورد تفاوت سرویس های اشتراکی در سرورهای ایران و خارج از ایران، به مطلب کدام پلن هاست مناسب تر است مراجعه کنید.

    و اگر هنوز سرویس هاست مورد نظر خود را پیدا نکرده اید، نگاهی هم به سرویس های هاست نت افراز بیندازید و برای خرید ارزانتر از کدهای تخفیف استفاده کنید.

    با پیشرفت سایت همواره امکان تغییر سرور را خواهید داشت، پس نگران نباشید

  • ایمیل های ارسالی شما از هاست اسپم می شود؟ راهکارهایی برای شناسایی و رفع مشکل

    یکی از مهم ترین بخش های مورد استفاده در سرویس های هاست، علاوه بر میزبانی سایت و فایل ها، سرویس ایمیل و اسپم نشدن ایمیل های ارسالی است.

    معمولا سرویس دهنده های هاست اشتراکی، بر روی سرورهای خود سرویس ایمیل نیز ارائه می کنند که شما می توانید علاوه بر استفاده از سرویس برای میزبانی سایت، از سرویس ایمیل برای ارسال و دریافت ایمیل ها با نام دامنه خودتان استفاده کنید.

    بسیاری از کسانی که ایمیل های زیادی را ارسال و دریافت می کنند، معمولا از سرورهای ایمیل اختصاصی استفاده می کنند.

    مزیت این سرویس ها محدودیت کمتر و یا حتی نامحدود بودن ارسال و دریافت ایمیل ها و مهم تر از آن، سابقه خوب آی پی ها در سرویس های ایمیل برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل هاست.

    اما برای کسانی که از سرویس های هاست اشتراکی استفاده می کنند و تعداد ایمیل های ارسالی آنها زیاد نیست، استفاده از سرویس ایمیل ارائه شده بر روی هاست کافی بوده و نیازی به استفاده از سرویس های ایمیل اختصاصی نیست.

    موضوعی که مجددا در این بخش اهمیت پیدا می کند، این است که بر روی سرویس های هاست اشرامی در صورتی که سرویس دهنده به درستی مدیریت میل سرور را انجام ندهد، با توجه به استفاده کننده های زیاد از میل سرور، این امکان وجود دارد که آی پی های میل سرور در لیست های سیاه وارد شده و ایمیل های ارسالی به عنوان اسپم شناخته شوند.

    در چنین مواردی است که انتخاب یک سرویس دهنده مناسب میزبانی وب اهمیت می یابد.

    ایمیل اسپم
    Mail-Service

    در اینجا به چند راهکار برای تست میل سرور مورد استفاده و همچنین جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های ارسالی اشاره می کنیم:

    1- از عدم وجود آی پی میل سرور در لیست های سیاه اطمینان پیدا کنید.

    برای تست اینکه آیا آی پی میل سرور مورد استفاده شما در لیست سیاهی وجود دارد یا خیر، یکی از بهترین سایت ها mxtoolbox است.

    اگر از آی پی میل سرور خود اطلاع ندارید، می توانید از پشتیبان سرویس دهنده آی پی را دریافت کنید و یا به جای آن، آدرس دامنه و یا یکی از اکانت های ایمیل را قرار دهید.

    این سایت لیست های سیاه مختلف را برای بررسی وجود آی پی میل سرور تست می کند.

    اگر ایمیل های ارسالی شما اسپم می شود و آی پی میل سرور شما در یکی از این لیست ها وجود دارد، این موضوع ممکن است مربوط به همین امر باشد و بهتر است حتما به سرویس دهنده خود اطلاع دهید.

    2- آیا ایمیل های شما به عنوان اسپمر شناخته شده اند؟

    برای تست این موضوع سایتهای زیادی هستند که می توانند شهرت ایمیل ها را بررسی و گزارش کنند.

    شما می توانید از سایت glockapps به عنوان نمونه استفاده کنید.

    3- به جای استفاده از توابع mail از smtp استفاده کنید.

    مزیت استفاده از SMTP  این است که با توجه به اینکه برای ارسال به این پروتکل، به یک اکانت ایمیل لاگین انجام می شود، سرور دریافت کننده ایمیل می تواند صحیح بودن اطلاعات ارسال کننده را با استفاده اطلاعاتی که رکوردهای SPF و DKIM به ایمیل اضافه می کنند تشخیص داده و احتمال اسپم شدن ایمیل کمتر شود.

    4- بررسی صحت رکوردهای SPF و DKIM

    رکورد های SPF  و DKIM در عمل وظیفه دارند به دریافت کننده مقصد ثابت کنند که این ایمیل از ارسال کننده واقعی ارسال شده و ارسال کننده دیگری به جای ارسال کننده واقعی این کار را انجام نداده است.

    با اینکه این بخش تا حدودی تخصصی است، اما در صورت نیاز می توانید صحت رکوردها را در mxtoolbox بررسی کنید.

    5- بخش Email Authentication را در برنامه ای که برای ارسال ایمیل استفاده می کنید، فعال کنید.

    این امکان در واقع همان کاری را انجام می دهد که پیشتر گفته شد، یعنی به صورت معمول با استفاده از رکوردهای میل سرور، به دریافت کننده ثابت می کند که آی پی ارسال کننده ایمیل ها، همان آی پی میل سرور اصلی دامنه است.

    6- به کاربران خود بگویید، من اسپم نیستم!

    به عنوان یک راهکار اولیه، می توانید به کاربران سایت که ثبت نام انجام می دهند، اطلاع دهید که اگر ایمیل شما را به صورت اسپم دریافت کردند، آن را در وایت لیست قرار دهند تا در مراتب بعدی ارسال ایمیل، با مشکل اسپم شدن مواجه نشوید.

    7- به پشتیبان سرویس دهنده اطلاع دهید.

    یکی از وظایف سرویس دهنده های ایمیل، حفظ سلامت آی پی های میل سرور است.

    پس اگر مشکل اسپم شدن ایمل ها را دارید، بهتر است موضوع را با پشتیبانی سرویس دهنده خود هم در میان بگذارید.

     

    دقت کنید که اسپم شدن ایمیل ها در سرویس های اشتراکی، موضوعی چندان جدی نیست و با توجه به تعدد کاربران، چنین اتفاقاتی محتمل است اما انتخاب یک سرویس دهنده مناسب می تواند احتمال برخورد با چنین مشکلاتی را کاهش داده و یا در صورت وقوع، پیگیری و رفع مشکل را آسان تر کند.

     

     

  • 6 راهکار برای کاهش هزینه های هاست و سایت در شرایط نامناسب اقتصادی

    با توجه به تغییرات اخیر در زمینه های سیاسی و به تبع آن تغییرات زیادی که در زمینه اقتصادی به دنبال داشته، هزینه های هاست و دامنه های بین المللی در شرکت های مختلف افزایش پیدا کرده است.

    این موضوع باعث شده بسیاری از کاربران سرویس های میزبانی وب، از ادامه فعالیت صرف نظر کرده و یا به دنبال کاهش هزینه های خود به قیمت از دست دادن احتمالی جایگاه فعلی خود باشند.

    هزینه های هاست
    hosting-cost

    ضمن پیشنهاد برای مطالعه مطلب مرتبط با کسب و کارهای آنلاین در شرایط نامناسب اقتصادی، در ادامه قصد داریم چند راهکار برای کاهش هزینه ها، ضمن حفظ و حتی ارتقا جایگاه سایت های خود داشته باشیم.

    1-تغییر پلن هاست

    بسیاری از شرکت های هاستینگ برای میزبانی سایت های کاربران پلن های مختلفی ارائه می دهند که دارای امکانات متفاوت و البته هزینه های مختلف نیز هستند.

    در صورتی که سایت یا سایت های شما از سرویس های میزبانی این چنینی استفاده می کنند، می توانید بررسی کنید که آیا با کاهش سرویس می توانید هزینه های سایت را کاهش دهید یا خیر.

    به عنوان مثال شما سرویس هاستی دارید که پهنای باند نامحدود ارائه می کند در حالی که در بهترین حالت پهنای باند مصرفی سایت شما کمتر از 20 گیگابایت در ماه است.

    در این شرایط هیچ لزومی به هرینه اضافه برای پهنای باند یا فضای سرویس هاست نبوده و با خیال راحت می توانید پلن هاست خود را کاهش دهید.

     

    2- انتقال سایت به سرورهای ایران

    معمولا شرکت های سرویس دهنده، از دیتاسنتر های ایران و خارج از ایران استفاده میکنند.

    با توجه به اینکه این افزایش هزینه ها بیشتر بر روی سرویس های خارجی اتفاق افتاده، به راحتی می توانید سایت خود را به سرویس های داخل ایران انتقال دهید.

    این موضوع می تواند علاوه بر اینکه هزینه های شما را کاهش دهد، سرعت دسترسی به سایت را از ایران افزایش داده و همچنین در شرایطی که شبکه ایران دچار اختلال برای دسترسی به سرورهای خارجیست (مانند اختلالات زیاد در زمان فیلترینگ تلگرام)، سایت شما از این موضوع کمتر متاثر خواهد شد.

    برای انتقال سایت به سرورهای ایران حتما با متخصص سئو مشورت کنید و برای آشنایی کلی با تفاوت های سرورهای ایران و خارج از ایران، از این مطلب استفاده کنید.

     

    3- استفاده از سرویس های با امکانات بهتر !

    این پیشنهاد شاید در نگاه اول زیاد منطقی نباشد اما برای کسانی که چند سایت را مدیریت می کنند، یکی از بهترین گزینه هاست.

    یکی از امکانات ارائه شده در برخی از سرویس های هاست، امکان میزبانی چند سایت در یک سرویس هاست است.

    این امکان که با اصلاح ادد-آن دامنه شناخته می شود، شرایطی را فراهم می کند که بتوانید سایت های مختلف را در یک هاست داشته باشید.

    در این صورت لازم نیست هزینه چند هاست را پرداخت کنید و کافیست یکی از سرویس هایی که این امکان را فراهم می کند انتخاب کنید و همه سایت ها را به آن انتقال دهید.

    دقت کنید که حتی اگر سایتهای زیادی هم نداشته باشید، با توجه به امکانی که در اختیار شماست می توانید حتی روی ساب دامنه یا دامنه های ir که هزینه کمتری هم دارند، سایتهای جدید راه اندازی کنید و احتمالا پس از مدتی، با در آمدی که از سایتهای جدید به دست می آورید، هزینه بیشتری که برای سرویس هاست پرداخت می کنید را جبران کنید.

     

    4- انتقال سایت به شرکت های دیگر

    خوشبختانه با توجه به بازار رقابتی موجود در شرکت های هاستینگ، با کمی جستجو و البته پرس و جو از کاربران یک سرویس دهنده می توانید یک سرویس با کیفیت، قیمت و پشتیبانی مناسب پیدا کنید.

    در این شرایط به سادگی می توانید سایت خود را به سرویس دهنده جدید انتقال داده و از هزینه های بیشتر جلوگیری کنید.

    نکته مهم در اینجا این است که پیدا کرد و اعتماد به شرکت های مختلف کار ساده ای نیست و برای کاهش ریسک این اقدام بهترین گزینه مشورت با کاربران فعلی سرویس های هاست آن شرکت است.

    دقت کنید که قیمت همه چیز نیست و اگر از سرویس دهی و پشتیبانی سرویس دهنده فعلی رضایت دارید، این راهکار را به عنوان گزینه نهایی در نظر داشته باشید و پیش از هر تصمیم، از طریق سرویس دهنده فعلی هم راهکاری برای کاهش هزینه ها طلب کنید.

     

    5- تغییر دامنه سایت

    این گزینه یکی از مواردی است که باید با احتیاط و بر اساس نیاز سایت برای آن تصمیم بگیرید اما به عنوان یک پیشنهاد مطرح شدن آن خوب است.

    اگر از دامنه های بین المللی برای سایت استفاده می کنید، احتمالا مجبور خواهید بود برای هر بار تمدید دامنه هزینه بالایی را پرداخت کنید.

    در این شرایط می توانید یک دامنه ی ir تهیه کرده و جایگزین دامنه فعلی کنید (برای حفظ سئو، تا مدتی دامنه قبلی را به دامنه جدید ریدایرکت کنید).

    دقت داشته باشید با توجه به اهمیت سئو سایت حتما این موضوع را با نظر یک متخصص انجام دهید.

     

    6- استفاده از پلن های بازاریابی

    برخی از شرکت های هاستینگ مانند نت افراز، این امکان را برای کاربران فراهم کرده اند که کاربر بتواند با استفاده از کد بازاریابی که فعال می کند و یا استفاده از بنرهای تبلیغاتی، برای خود درآمد کسب کند.

    این شیوه بازاریابی نه تنها برای کاربر درآمد خواهد داشت بلکه استفاده کننده هم می تواند در خرید تخفیف بگیرد.

    به عنوان مثال کدهای تخفیف ارائه شده در صفحه اصلی ضمن ارائه تخفیف برای خرید سرویس هاست، درآمدی را هم به عنوان پورسانت برای مالک سایت دارد.

    در این شرایط شما می توانید هزینه سرویس هاست را به راحتی از طریق همان شرکت تامین کنید و حتی در صورت بالا رفتن استفاده از کدها و بنرهای بازاریابی، درآمد جدیدی داشته باشید.

    برای آشنایی با کدهای بازاریابی به این لینک و آشنایی با بنرهای تبلیغاتی به این صفحه مراجعه کنید.

     

    راهکارهای ارائه شده در این مطلب به هیچ وجه تمامی راهکارها نیست اما به عنوان گزینه هایی برای بررسی مطرح شدند.

    دقت کنید که برای دیده شدن و شروع بازدهی سایت زمان زیادی لازم است و اگر در شرایط فعلی سایت را رها کنید، ممکن است در آینده با دیدن سایتهایی که بعد از شما شروع کرده اند، در نتایج بالای موتورهای جستجو، از رها کردن فعالیت سایت پشیمان شوید.