تفاوت های هاست های اشتراکی، سرورهای مجازی و سرورهای اختصاصی

با توجه به وجود انواع مختلف پلن های میزبانی وب، که به آنها هاست هم گفته می شود، در برخی موارد انتخاب هاست مناسب زیاد ساده نیست و موجب سردرگمی می شود.

در این قسمت تلاش می کنیم به صورت کلی با انواع مختلف این سرویس ها آشنا شویم.

 

different-server-types
server-type

سرویس های هاست اشتراکی

این سرویس ها را می توان به زندگی در یک آپارتمان تشبیه کرد. به این معنا که ضمن اینکه ما یک بخش از ساختمان را در اختیار خود داریم اما در واقع به صورت مشترک از امکانات آن استفاده می کنیم. به عنوان مثال پارکینگ، فضاهای ورزشی و …

در سرویس های اشتراکی هم روش کار به این صورت است که شما در کنار کاربران دیگر، از امکانات یک سرور به صورت مشترک استفاده می کنید.

امکانات مختلف سرور مانند امکانات یک کامپیوتر شامل، سی پی یو، رم و فضای دیسک است.

البته این استفاده از امکانات سرور به صورت مدیریت شده است، به نحوی که امکان استفاده متعادل برای همه کاربران سرور وجود داشته باشد و یک یا جند کاربر با استفاده بیش از اندازه، موجب بروز مشکل برای کاربران دیگر نشوند.

سرویس های هاست اشتراکی معمولا قیمت مناسبی داشته و برای سروع کار یک سایت تا رشد و تبدیل آن به یک سایت قدرتمند با بازدید کننده های زیاد، بسیار مناسب هستند.

 

سرورهای مجازی

این سرویس ها در واقع شبیه سرویس های اشتراکی هستند با این تفاوت که منابع سرور به صورت مشخص تقسیم شده و به هر کدام از سرویس ها، تخصیص داده می شود.

ضمن اینکه دسترسی این سرویس ها بیشتر از سرویس های اشتراکیست و مدیریت و امنیت آن هم بر عهده خود شماست.

در این نوع سرویس ها، منابع سخت افزاری سرور به صورت مجازی به بخش های مختلف تقسیم شده و در اختیار افراد قرار داده می شود. معمولا منابعی که در این سرویس ها به کاربران داده می شود، تا حدودی بیشتر از سرویس های اشتراکیست (البته این موضوع کاملا بستگی به امکانات سرور مجازی تهیه شده دارد).

هزینه سرورهای مجازی بیشتر از سرویس های اشتراکی بوده و از آنجایی که مدیریت آن هم بر عهده مالک آن است، برای کسانی که تخصص لازم را ندارند یا سایت آنها بازدید زیادی ندارد (معمولا بالاتر از چند ده هزار آی پی نیست) و یا زمان کافی برای صرف وقت جهت مدیریت آن ندارند، استفاده از این سرویسها پیشنهاد نمی شود.

 

سرورهای اختصاصی

در این نوع از سرویس ها به صورت کامل یک سرور در اختیار سایت و برنامه است. این نوع سرویس ها برای سایت های بسیار بزرگ و نیاز به منابع بالا در نظر گرفته شده و هزینه های تهیه و نگهداری بالایی هم دارند.

در این شرایط تمام سخت افزار سرور به صورت کامل در اختیار برنامه سایت است و معمولا برای سایت هایی مورد استفاده است که به دلیل بازدید بالا و برنامه های سنگین برای اجرا، به منابع بسیار زیادی نیاز دارند.

 

به صورت کلی، اگر ابتدای راه هستید و یا سایت شما بازدید بالا و نیاز به منابع زیادی ندارد، اولین انتخاب، سرویس های هاست اشتراکی پیشنهاد می شود تا زمان خود را برای توسعه سایت صرف کنید و نیازی به پرداختن به امور نگهداری سرور نداشته باشید.

می توانید برای اطلاع در مورد تفاوت سرویس های اشتراکی در سرورهای ایران و خارج از ایران، به مطلب کدام پلن هاست مناسب تر است مراجعه کنید.

و اگر هنوز سرویس هاست مورد نظر خود را پیدا نکرده اید، نگاهی هم به سرویس های هاست نت افراز بیندازید و برای خرید ارزانتر از کدهای تخفیف استفاده کنید.

با پیشرفت سایت همواره امکان تغییر سرور را خواهید داشت، پس نگران نباشید