آیا در شرایط بد اقتصادی آغاز یا ادامه حضور در فضای آنلاین توجیه پذیر است؟

در شرایط نامناسب اقتصادی یکی از اولین راهکارهایی که برای افراد و شرکت ها وجود دارد، کاهش هزینه های اضافی برای افزایش شانس حضور در فضای اقتصادی و حتی شانس زندگی کردن است.

یکی از گزینه هایی که برای شرکت ها مطرح می شود، عدم راه اندازی سایت و یا ادامه ندادن به کار آن است.

موضوعی که در این بخش اهمیت پیدا می کند، این است که آیا واقعا می توان سایت یک شرکت را که برای آن هزینه های مختلفی مانند طراحی و نگهداری سایت و هزینه های مربوط به هاست و سرور هست را به عنوان هزینه های اضافه تلقی کرد؟

شاید در برخی موارد بتوان این موضوع را تایید کرد اما دلایل و نکاتی هم وجود دارد که می توان برای رد این ادعا مطرح کرد.

 

1- برند سازی

توسعه یک کسب و کار معمولا نیاز به سپری شدن زمان و نیز سرمایه کذاری در بخش های مربوط به برند سازی و شناساندن محصولات و خدمات یک شرکت و یا حتی شخص دارد.

این موضوع با در نظر داشتن تغییر فضای کسب و کارهای مختلف به فضای مجازی و یا حداقل، تاثیر این فضا در بهبود و توسعه کسب و کار زمانی اهمیت پیدا می کند که شرکت هایی با خدمات مشابه صرفا با توجه به اینکه زودتر و پایدار تر در این فضا حضور داشته اند، گستره وسیع تر بازار را نیز در اختیار گرفته اند.

برند سازی برای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است و برند شناخته نشده شانس کمتری برای دیده شدن و ترجیح داده شدن نسبت به برند شناخته شده دارد.

اینکه در شرایط نامساعد اقتصادی از ورود به این فضا امتناع شود و یا بدتر از آن، با وجود سابقه حضور در این محیط و داشتن ارجحیت نسبت به شرکت های مشابه از این منظر، تصمیم به خروج از آن گرفته شود، می تواند به عنوان یک ریسک بزرگ مطرح شود.

 

2- نیاز

وجود هر کسب و کار و خدماتی نشان دهنده وجود نیاز به آن در جامعه است.

شاید در شرایط بحران اقتصادی جامعه نیز تلاش کند بسیاری از نیاز های با اولویت کمتر را به منظور کاهش هزینه ها، حذف کند، اما دو موضوع مهم قابل طرح خواهد بود:

– اگر خدمات آنلاین یک شرکت یا شخص جزو نیازهاییست که قابل حذف نیست، با به وجود آوردن مزیت رقابتی و کاهش هزینه ها، همچنان می تواند حضور خود را در این بازار ادامه دهد.

– اگر خدمات ارائه شده از نیازهای قابل حذف جامعه هدف باشد،  ادامه حضور در این فضا این فرصت را به وجود می آورد تا در زمان رونق دوباره اقتصادی، شانس بسیار بالاتری برای دیده شدن داشته باشد. همچنین بسیاری از چنین کسب و کارهایی می توانند با در پیش گرفتن روند صحیح، نه تنها به حضور ادامه دهند بلکه با ایجاد بازارهای جدید، کسب و کار خود را نیز توسعه دهند.

 

3- مزیت رقابتی اقتصادی

اگر نوع کسب و کار به شکلی است که در فضای آنلاین رقبای زیادی وجود ندارند، در شرایطی که حضور فیزیکی در بازار با دشواری همراه است، راه اندازی بخش آنلاین کسب و کار می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح شود.

این مورد به این دلیل اهمیت دارد که نه تنها شیوه ای جدید در بازاریابی و رساندن خدمات به مشتریان خواهد بود بلکه با توجه به دسترسی ساده تر و دیده شدن در وسعت بالاتری از بازار، شانس به وجود امدن بازارهای جدید هم به وجود خواهد آمد.

با توجه به این موضوع حتی راه اندازی برخی کسب و کارهای آنلاین در وضعیت نامساعد اقتصادی، توجیه پذیر و همراه با توسعه کسبو کار خواهد بود.

 

4- بازار های هدف جدید

یکی از برتری های فعالیت های آنلاین این است که می توان گستره بازار را به خارج از محدوده مرزهای سیاسی و اقتصادی رساند و این خود فرصتی است برای رسیدن به اقتصادهای پویا.

فضای آنلاین این اجازه را می دهد که در سیستم اقتصادی دیگری فعالیت کنیم و این یعنی انتخاب فضای کسب و کار با خود ما خواهد بود.

البته با توجه به محدودیت های فعلی ممکن است دسترسی برای داد و ستد کالا یا پول سخت تر باشد اما همیشه روش هایی برای این کار وجود دارد و کافیست کمی در این مورد تحقیق انجام شود.

با توسعه کسب و کار آنلاین بر اساس بازار یک کشور دیگر یعنی فعالیت های آنلاین در سیستم اقتصادی دیگر در جریان است و رشد کسب و کار هم بر اساس رشد اقتصادی آن منطقه مورد انتظار خواهد بود.

 

همچنان می توان دلایل و راهکار های دیگری برای این موضوع مطرح کرد اما موردی که اهمیت دارد این است که کنار کشیدن از این فضا ممکن است در آینده ای که با رونق اقتصادی همراه است، ما را با شکست های بزرگتری مواجه کند.

در اوایل قرن بیستم میلادی و با بروز حباب دات کام که رشد زیاد شرکت های ارائه خدمات آنلاین به همراه دیگر عوامل اقتصادی آن را ایجاد کرده بود، تعداد زیادی از شرکت ها کسب و کار خود را رها کردند اما برخی از شرکت ها که حتی با این وضعیت نیز کار خود را ادامه دادند، امروز از بزرگترین شرکت های آنلاین هستند.

در آن زمان بسیاری از کسب و کارها حتی کار خود را در اوج این اتفاق آغاز کردند و به رونق و توسعه هم رسیدند.

تصمیم گرفتن برای ادامه کار یا آغاز کار در این محیط شاید در شرایط فعلی کمی هزینه های اضافه را برای شخص یا شرکت ها به همراه داشته باشد، اما در دراز مدت (یا حتی کوتاه مدت) می تواند به عنوان یک شانس و برگ برنده خود را نشان دهد.

اگر تصمیم به ورود به دنیای اینترنت و یا کاهش هزینه های حضور در این محیط را دارید، مطالعه راهکارهای کاهش هزینه های سایت و استفاده از سرویس های هاست نت افراز با استفاده از کد تخفیف پیشنهاد می شود.