نیازمندی های برنامه وردپرس برای انتخاب سرویس هاست مناسب چیست؟

وردپرس یکی از پر استفاده ترین برنامه های مدیریت محتوا برای راه اندازی و مدیریت سایت های اینترنتی است. این برنامه ضمن ارائه امکانات ساده و بسیار کاربردی، این امکان را نیز ایجاد می کند که با استفاده از افزونه ها و قالب های مختلف، از نظر شکل ظاهری و نیز کارایی، تغییراتی را در برنامه اصلی ایجاد کنیم.

با توجه به استفاده زیاد این برنامه و اهمیت اجرای صحیح و امکان استفاده از تمام امکانات قابل ارائه این برنامه، انتخاب سرویس دهنده مناسب هاست برای میزبانی سایت با وردپرس، اهمیت پیدا می کند.

در اینجا تلاش می کنیم در مورد ویژگی های لازم برای انتخاب سرویس دهنده های هاست که برای میزبانی سایت وردپرس مناسب هستند صحبت کنیم.

قبل از هر چیز بهتر است در مورد نیازمندی برنامه وردپرس طبق گفته سایت رسمی وردپرس اطلاعاتی کسب کنیم. همانطور که می توانید در سایت رسمی وردپرس مشاهده کنید، نیازمندی این برنامه برای نصب و اجرا ارائه نسخه های مختلف پی اچ پی (php)، وجود برنامه های مدیریت دیتابیس (MySQL, MariaِِDB,…) و وب سرویس (Apache, Nginx,…) است.

در واقع برای استفاده از برنامه وردپرس بدون استفاده از فزونه های دیگر، به امکانات خاصی نیاز نیست.

البته استفاده از آخرین و به روزترین نسخه های برنامه های مورد نیاز در عملکرد برنامه موثر خواهد بود و به عنوان نمونه نسخه های جدید پی اچ پی مانند 7.2 کارایی و سرعت بالاتری نسبت به نسخه های قبل دارند.

اگر دقت کرده باشید شرکت های مختلف سرویس دهنده هاست، عنوان هایی مثل، هاست بهینه شده برای وردپرس را به عنوان یک سرویس ویژه برای میزبانی از سایت های وردپرسی معرفی می کنند. در واقع برنامه وردپرس به تنهایی به امکانات ویژه ای نیاز ندارد اما با توجه به اینکه معمولا برای برنامه سایت نیاز است از برنامه های جانبی و افزونه های مورد نیاز به همراه پوسته های سایت استفاده کرد، در اینجا موضوع دیگری مطرح می شود و آن نیازمندیهای افزونه ها و برنامه های اضافه شده به وردپرس اصلی است.

برنامه های مختلف نیاز های متفاوتی دارند، به همین دلیل قبل از استفاده از برنامه باید در این مورد اطلاع داشته باشیم و مطمئن شویم که استفاده از این برنامه مشکلی در روند اجرای سایر برنامه های سایت به وجود نیاورد و همچنین سرویس دهنده هاست امکانات مورد نیاز برنامه و افزونه های دیگر را فراهم کند.

از ویژگی های مهمی که باید به آنها در زمان انتخاب سرویس دهنده هاست دقت کرد، موارد زیر است:

 

1- امکان ارائه نسخه های مختلف پی اچ پی

برنامه وردپرس که در سایت رسمی آن ارائه می شود، معمولا بر اساس آخرین به روزرسانی های پی اچ پی ارائه شده است اما با توجه به اینکه ما قرار است از افزونه ها و برنامه های دیگر برای تکمیل برنامه سایت خود استفاده کنیم، ممکن است بر اساس نیاز افزونه جدید لازم باشد نسخه پی اچ پی را تغییر دهیم.

بر همین اساس در مرحله اول بهتر است از اینکه آخرین نسخه های پی اچ پی در سرویس دهنده مورد نظر ارائه می شود مطمئن شده و در مرحله دوم، امکان تغییر نسخه های مختلف را بررسی کنیم. قبل از خرید سرویس هاست می توانیم این مورد را از پشتیبانی سرویس دهنده سؤال کنیم.

 

2- وب سرویس مورد استفاده

وب سرویس های مختلف ویژگی های متفاوتی دارند اما به صورت کلی کار آنها دریافت درخواست کاربران، ارسال آن به برنامه سایت، دریافت پاسخ برنامه و در نهایت ارسال آن به کاربر است.

البته موارد بسیار زیاد دیگری هم توسط وب سرویس انجام می شود اما به عنوان یک کاربر بیشتر سر و کار ما با این نوع از خدمات سرویس دهنده است.

در حال حاضر سرویس دهنده های رایج برای سایت های وردپرس، آپاچی، انجینیکس و لایت اسپید و در سرورهای ویندوز، آی آی اس (IIS) هستند.

برنامه وردپرس با هر یک از این سرویس دهنده ها کاملا سازگاری دارد و معمولا مشکلی در این خصوص وجود نداشته و تنها نکته مهم به روز بودن برنامه وب سرویس و فعال بودن ویژگی های مورد نیاز وردپرس که از مهمترین آنها مود ریرایت (Mod-rewrite) و امکان استفاده از HTTPS است که این ویژگی را می توانید از سرویس دهنده سؤال کنید.

 

3- برنامه مدیریت دیتابیس ها

در بین برنامه های مدیریت دیتابیس، از مهمترین آنها که در سایت وردپرس هم به آن اشاره شده است، برنامه های MySQL و MariaDB هستند.

هر دوی این برنامه ها با یکدیگر سازگاری داشته و در واقع دستورات و کوئری ها به راحتی در هر دو قابل اجرا هستند اما با توجه به بهینه سازی های انجام شده در برنامه MariaDB و بیشتر شدن استفاده از آن، می توان انتظار داشت که کارایی برنامه سایت با این برنامه مدیریت دیتابیس بهتر باشد.

این مورد البته کاملا بستگی به سازگاری افزونه های اضافه شده به برنامه اصلی وردپرس دارد اما به صورت معمول هر یک از این برنامه های مدیریت دیتابیس می توانند خدمات مورد نیاز سایت ما را ارائه کنند.

برای دیدن سازگاری نسخه های مختلف این دو برنامه مدیریت دیتابیس با یکدیگر، می توانید به سایت اصلی ماریا دی بی مراجعه کنید.

 

با توجه به بهینه بودن برنامه وردپرس، معمولا بر روی هر سرویس هاستینگی امکان استفاده از وردپرس وجود دارد چرا که این برنامه حتی در نسخه های جدید با حداقل پی اچ پی 5.2 و MySQL نسخه 5 و بالاتر هم اجرا خواهد شد اما این موارد حداقلی برای راه اندازی سایت و پیشرفت آن مناسب نبوده و باید علاوه بر در نظر داشتن نکات لازم در انتخاب سرویس هاست، مواردی مانند به روز بودن برنامه های سرور را نیز در نظر داشته باشیم.

این موضوع هم از لحاظ حفظ امنیت و کارایی سایت اهمیت پیدا می کند و هم اینکه می تواند به پیشرفت و توسعه سایت کمک کند و نه مانعی برای آن.

پس در زمان انتخاب سرویس دهنده هاست، علاوه بر در نظر داشتن هزینه سرویس، امکانات ارائه شده در آن را نیز در نظر داشته باشید تا در آینده علاوه هزینه های بیشتر را متحمل نشوید و صرفا به واژه بهینه شده برای وردپرس اکتفا نکنید.